گروه شاخص 4619 روز پیش
بازدید 135 ۷ دیدگاه

بحثی در باب دو لغت

این یادداشت کوتاهیست که مهندس حسامی برای ما ارسال کرده اند .ما هم یاد داشت ایشان را عینا نقل میکنیم.علاقه مندی ایشان به زاد گاه  ابا و اجدادی باعث خوشحالی و افزایش انگیزه ی ما است.البته پیشاپیش از تاخیری که در انتشار یادداشت ایشان افتاد عذرخواهی میکنیم.

عزیزان من  در باره ی دو لغت ذیل بحث خوبی را مطرح کرده بودند که اطلاعات خود را عنوان میکنم

الف-گوگ دره

حدود سالهای ۱۳۳۵ بود که در مجلسی در رود معجن  با حضور جناب شیخ محمد عیلامی که از رودمعجن شناسان مسلم  دویست ساله اخیر بودند،پول آب چر علف چر را تقسیم میکردند.من  نیز در آن مجلس به عنوان نویسنده ی مطالب بودم.همه ساله گوسفند دارانیکه از محولات به دربی می آمدند وجهی که مبلغ آن نسبت به تعداد گوسفندان تغییر میکرد به رودمعجنی ها میدادند که این وجه به خاطر استفاده از آب  و علف دربی بود و به ان آب چر(آبچر) وعلف چَر(علفچر) میگفتند.حاج شیخ مطالب را میگفت و من مینوشتم.حاج شیخ در حین گفتن به مطالب من نگاه میکرد که از نظر املا درست باشد.من گوگ دره را گرگ دره نوشتم،ایشان محکم به پشت گردن من زد و گفت که”سید تو هنوز نمیدانی گوگ دره کبگ دره است”

ب-پای چاه:

اگر دقت کرده باشیم متوجه میشویم که در محل ریختن آب آبشار،در اثر ریختن آب یک گودی وچاه بوجود  می آید،که در زمانهای قدیم نسبت به زمان حال چندین برابر بوده است  و به مرور زمان ارتفاع نزدیک به بیست و پنج متر از بستر اولیه گرفته است.همیشه چاهی پای ابشار وجود داشته که آنرا پای چاه میگفتند.

در مورد کورقند یا«کورغند»نیز در افواه عموم باید زیاد شنیده باشید که معروفترین کورغندهای رودمعجن کورغند شیطانی بود که حدودا سیصد متر از پای چاه فاصله داشت.

نظرات کاربران

با نظرات خود، ما را در ادامه مسیر راهنما باشید.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. ناشناس گفت:

    باخسته نباشید به گروه شاخص وجناب مهندس حسامی
    بالاخره فهمیدیم که کوگ دره یاهمان کبک دره صحیح است :SS: :SS:

  2. در نقشه ای که من نیز سال ۷۴ در پروژ ه ام استفاده نموده ام ومربوط به نقشه های سازمان کل کشور میباشد ودر سال ۶۰ توسط جهاد سازندگی تهیه شده نام آن منطقه کبک دره ثبت شده است وپای چاه زمانی واقعا پای جاه بود یادمه بقدری عمیق بود که کمتر کسی حتی میتوانست شنا کند

  3. خیلی جالب بود من که استفاده کردم .ممنون از گروه شاخص :SS: :SS: :SS:

  4. خوب از اونجایی که ما به کبک، در رودمعجن کَوگ میگیم به نظر درست میاد، البته گرگ دره هم اسم با مسمایی بود برای این منطقه.

    کوزقند هم اگه درست فهمیده باشم باید به معنی سنگ بزرگ باشه.
    در باب پای چاه هم که قبلا بحث شده بود.

  5. اوحده اوو گفت:

    من هم در مورد کوزقند دچار ابهام شده بودم که محمد امیدوار تو نظرات گفته سنگ بزرگ .آیا معنی واقعی اون همینه؟ البته من سنگ شیطونی زیاد شنیدم ولی تا حالا نشنیدم کوزقند رو
    ولی در کل جالب بود خسته نباشید از اطلاعات مفیدتون :gol:

  6. نوه زارع گفت:

    اخه با جه تغییری کبک دره شده گوگ دره؟؟

  7. شاید هم کوگ دره بوده نه گوگ دره.