نجمه عبداللهی 4894 روز پیش
بازدید 124 ۱۲ دیدگاه

گذری بر روستاهای زیبای ایران

دوستان سلام. قرار بود این قسمت  روستاهای سرسختی و قلعه دختر معرفی شوند اما به علت بروز نقص فنی(جدی نگیرید) معرفی این روستاها به قسمتهای آتی واگذار میگردد.

برگ جهان


پرونده:Shiroon.jpgروستای کوهستانی برگ جهان با چشم اندازهای جذاب ارتفاعات اطراف گسترده باغات سرسبز و مزارع پیرامون حواشی رودخانه برگ جهان و مسیرهای زیبای کوچه باغ‌های روستا یکی از زیباترین و جذاب‌ترین روستاهای استان تهران به شمار می‌آید. این روستای زیبا با مناظر دلفریب و جلوه‌های کم نظیر به ویژه در بهار و تابستان هزاران گردشگر شهری را به سوی خود جلب می‌کند. آرامگاه امامزاده اسماعیل در ضلع غربی روستا و در دامنه شرقی تپه‌ای معروف به تنگل خانه واقع شده‌است. بنای اولیه این امامزاده گنبد مخروطی زیبایی داشت که امروزه به بنای جدیدالاحداثی تبدیل شده‌است.  در ضلع غربی روستا و در شمال رودخانه برگ جهان صخره رسوبی بزرگی قرار دارد که از سطح زمین‌های جنوبی حدود ۴۵ متر ارتفاع دارد و اطراف آن را باغات روستا فرا گرفته‌اند. این تپه که در جهت شمالی – جنوبی گسترش یافته به تنگل خانه مشهور است. به نظر می‌رسد این تپه در گذشته قلعه ای بوده‌است. که مردم روستا در مواقع احساس خطر و یا تهاجمات دشمنان به آن پناه می‌برده‌اند. این اثر در سال ۱۳۸۲ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده‌است. در فاصله ۳ کیلومتری شمال روستای برگ جهان و در ارتفاع ۲۷۲۰ متری بقایای قلعه‌ای به جا مانده‌است که آن را قلعه دختر یا قلعه بند می نامند. این قلعه طی دهه‌های اخیر تخریب گردیده و مصالح آن در سایر بناهای روستا مورد استفاده قرار گرفته‌است. در ارتفاعات شمال غربی روستای برگ جهان غاری وجود دارد که به زندان خانه لار معروف است. ابعاد دهانه غار ۲×۲ متر و طول آن در حدود ۳۰ متر است. در درون این غار چند راه فرعی وجود دارد. که عمق چندانی ندارند. ظاهرا در گذشته این غار به عنوان زندان مورد استفاده قرار می‌گرفته‌است.

جمعیت روستای برگ جهان ۲۲۹ نفر بوده‌است که در سال ۱۳۸۵ به ۱۲۰۰ نفر افزایش یافته‌است.خانه های قدیمی معمولا بصورت حیاط مرکزی ساخته میشدند که در اطراف ان اتاقها قرار داشتند برای رسیدن به اتاقها در هر سمت حیاط پلکان سنگی وجود داشت که عرض آن گاه به دو متر میرسید و ارتفاع پله ها بین بیست تا ۳۵ سانتیمتر بود. سکویی که در ان اتاقها قرار داشتند از سطح حیاط حدود ۲ متر بالاتر بود و در زیر این سکو زیر زمین ها قرار داشتند که برای ذخیره آذوقه از آنها استفاده میشده است.

راههای دسترسی روستا : برگ جهان دارای دو راه دسترسی میباشد . راه اول از طریق تهران – شهر لواسان- نارون-هنزک-افجه و سپس برگجهان و راه دوم از طریق تهران – جاجرود-سد لتیان-نیکنامده-برگجهان راه اول اسفالته و راه دوم نیز اسفالته میباشد که در بخش اخر نیاز به بازسازی دارد. فاصله برگجهان از تهران حدود ۴۰ کیلومتر میباشد.

 

بزنگان

پرونده:دریاچه کل بی بی.jpg

بزنگان، مرکز دهستان گل بی بی و روستایی از توابع بخش مرزداران شهرستان سرخس، استان خراسان رضوی است. و در فاصله ۱۰۰ کیلومتری شهر سرخس قرار دارد.جمعیت آن ۳۶۹۷ نفر (۹۱۵ خانوار)است.

دریاچه بزنگان یا کل بی‌بی، تنها دریاچه در استان خراسان رضوی است و در ۱۳۰ کیلومتری مشهد و ۸۰ کیلومتری شهرستان سرخس و در جنوب رشته‌کوه‌های هزارمسجدقرار دارد. وسعت این دریاچه حدود ۸۰ هکتاراست و عمیق‌ترین نقطه آن ۱۲ متر می‌باشد.

آب دریاچه از بارندگی‌های سالانه و چشمه‌های کوچک منطقه بزنگان تامین می‌شود. دریاچه «کل‌بی‌بی» در فصول مختلف سال، محل تجمع پرندگان مهاجر و محل پرورش ماهیقزل‌آلا (رنگین کمان) است.

در این روستا قلعه تاریخی بزنگان واقع شده‌است که نشان از قدمت دیرینه روستا دارد.

غار بزنگان، در جنوب غربی روستای بزنگان واقع شده است. قدمت این غار به دوره پیش از میلاد مسیح می‌رسد. از لحاظ تاریخی در زمره آثار تاریخی ایران، به شماره ۶۵۹ به ثبت رسیده است.

درون غار بزنگان.JPG

نظرات کاربران

با نظرات خود، ما را در ادامه مسیر راهنما باشید.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. سلام بر پاییزان محترمه.

    ای بابا. من یک ماهه منتظرم این قلعه دختر رو معرفی کنی پس چی شد . بقیه پسرها رو که نمیدونم اما من که بیصبرانه منتظر اون مکانم تا کوله پشتی رو که آماده کردم بردارم و راه بیفتم.
    قدمت بزنگان به پیش از دوران مسیح؟!!!!!!!!!!! :OO:
    واجب شد حیتا طور (بزنگو) بزاره تا همگی بریم و استفاده کنیم.
    برگ جهان هم رفت تو نوبت حیتا نوردان تهرانی.
    خسته نباشی.

  2. علی نجفی علی نجفی گفت:

    منصف این برگ جهان همین بغل گوشمونه ها.کوله رو آماده کن بریم به سرعت برق و باد. :YY: :YY:
    من دریاچه و غار بزنگان رفتم.البته خیلی وقت پیش.چهارم دبستان که بودم از طرف مدرسه اردو بردن.جای خیلی قشنگیه.اون زمان دریاچه اش حسابی اب داشت ام کف دریاچه پر از گیاه و علفای جور واجور بود که میگفتن نمیشه توش قته خورد.غارشم یادمه پر از خفاش بود.وقتی چراغ قوه ها رو روی خفاشایی که کپه کپه از سقف اویزون بودن مینداختیم چشم خفاشا یه قرمز وحشتناکی میشد مثل چشم دراکولا.
    شما هم جناب پائیزان یه گروه روستاشناسی حیتا راه بنداز.میگیره کارت ها.خدا قوت هووووو :SS:

  3. نوه دگه حجي مراد گفت:

    سلام بر جناب پائیزان. مطلب خوب بود . خسته نباشی
    ای دریاچه و غار بزنگان را ما هم رفتیم . همین پارسال . برای یک بار دیدن خوبه . ولی اصلا جای تفریح نیست . کنار دریاچه اش که اصلا یک سایه پیدا نمیشه که زیرش بشینی و از گرمای سوزان آنجا در امان باشی . غارش هم هر چند خیلی جالب و دیدنی است. و حتی در قدمتش می گفتند که اینجا محل زندگی انسانها بوده . اما از آنجا که حتی یک روزنه برای نور و تهویه هوا نداره . هم خیلی تاریکه . هم بوی رطوبت و بوی خفاشها هوای بسیار بدی را ایجاد کرده که اصلا نمیتونی بیشتر از چند دقیقه تحمل کنی . اما اگه مسیرتون افتاد برین یکبار دیده خوبه . ضمن اینکه مواظب باشید آنجا منطقه حفاظت شده هست و دور تا دورش در محاصره سربازان است..

  4. ممنون پاییزان عزیز جالب بود. :gol:

  5. با تشکر از جناب پاییزان
    من هیچکدوم از این دو روستا رو نرفتم.ولی الان خیلی مشتاق شدم که حداقل بزنگان که نزدیک تر هست رو ببینم

  6. متشکرم جناب منصف و زمستان.راستش رو بخواین برگ جهان رو عمدا گذاشتم واسه شما حیتاییهای تهرانی که برین و ببینین (بذارین مدیر بیاد بعد برین). من که خودم نمیتونم برم حداقل شما بهره ببرین حالا بعد یا خشکه حساب میکنیم یاهم توی همون کوله ای که با خودتون میبرین یکم سوغات از تهران بذارین وبیارین تا منم جاهای خوب دیگه ای بهتون معرفی کنم البته سوغاتی تون مثل نارنجکهای منصف نباشه :OL: :VV: . برای منم جالب بود که قدمت غار مال قبل دوران مسیحه!

  7. متشکرم جناب دگه حجی مراد. واقعا جای تاسفه که این غار که جزو آثار باستانی و تاریخیه این طوری به حال خودش رها بشه (طبق گفته شما نه جای تهویه ،نه نوری، و نه…)من که نرفتم قبل گفته شما دلم میخواست برم اما حالا.. این از کم کاری مسئولین استانی ماست که غاری با این قدمت رو به حال خود رهاکردن فقط صرف اینکه مربوط به قبل دوران مسیحه و تا الان خودش دوام آورده وخراب نشده جزو آثار باستانیه ولی فکر نکردن که همچین اثر مهمی باید محافظت و رسیدگی هم بشه تا باعث جذب گردشگر باشه نه اینکه هر کی یک بار رفت به دیگران توصیه یکبار رفتن بیشتر نکنه. واقعا جای تاسفه :N: :R:

  8. ممنون جناب سپیدار و حامد نجفی :gol:

  9. اوحده اوو گفت:

    خب من از اون جایی که زیاد اهل خوندن نیستم وبیشتر تو کار نیگا کردن شکل ها هستم لطف کن ملات شکل هارو زیاد کن تا ما هم استفاده ببریم مرسی جالب بود :gol:

  10. سلام پاییزان عزیز :gol:
    خسته نباشی،خیلی عالی بود :SS:

  11. “این قلعه طی دهه‌های اخیر تخریب گردیده و مصالح آن در سایر بناهای روستا مورد استفاده قرار گرفته‌است.” !! ای ول بابا!
    این روستای اولی که فکر کنم یه چیزی در حد حصار باشه! (اولش خواستم با رودمعجن مقایسه کنم بعد دیدم رودمعجن تکه در جهان!!) اا اه تور بذارین ساندیسم بدین من میام! :YY:

    این بزنگانم مثه اینکه همه رفتن، معمولا زیبایی این دریاچه ها به حیات وحشی هس که در اطارفش زندگیمیکنن، مثلا پرنده های مهاجری که تو زمستون از سیبری میان ، بنابراین فکر کنم در اون فصلی که دوستان رفتن چیز خاصی نداشته. چون گفتین که حفاظت شده هم هست مثه اینکه.

    در مورد غار هم فقط میتونم ابراز تاسف کنم، مروفترین غاری که محل زندگی بشر بوده فکر کنم غار لاسکو توی فرانسه باشه، این غار تو قرن ۱۹ کشف شد، دیواراش پر از این نقاشی های عصر حجری بود. چند سالی بازدید از این غار آزاد بود، اما بعدش متوجه شدن که در اثر تنفس مردک یکسری باکتری های مضر روی دیوار غار رشد کرده، بنابراین اومدن یک سیستم خفن تعویه گذاشتن ولی اونم جواب نداد ، نهایتا غار رو بستن و یک نمونه کاملا یکسان با اون ساختن تا علاقه مندان بتونن بازدید کنن.
    مقصود این بود که اونها چه میکنند و ما چه میکنیم :TT:

  12. آميتيس آميتيس گفت:

    سلام جناب پاییزان . منم مثل اوحده اووحوصله خوندن ندارم فقط عکسارو نگاه کردم . عکسای قشنگی بود. خسته نباشید. :SS: