مرادي 3752 روز پیش
بازدید 349 ۲۳ دیدگاه

سربازان قدیم

سلامی گرم وتابستانی خدمت همه دوستان

امیدورام طاعات و عباداتتان در این ماه عزیز مورد قبول درگاه حق قرار بگیرد.انشاا..

غیبت طولانی مرا ببخشید که بسیار درگیر درس و مدرسه ام . اما در عوض پس از این غیبت کبری یک عکس ناب براتون دارم.

این تصویر به احتمال زیاد مربوط می شود به اوایل دهه ۱۳۳۰

حتی خانواده های آنها نیز این عکس را تا بحال ندیده بودند و من آن را از جایی که هیچکس فکرشو نمی کرد پیداش کردم و این برایشان بسیار سورپرایز بود

حدس بزنید شخصیتهای این تصویر را

یه راهنمایی : این دو بزرگوار نوه های مشترک دارند یعنی دختر پسراشون با هم ازدواج کردند

 

نظرات کاربران

با نظرات خود، ما را در ادامه مسیر راهنما باشید.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. درود خانم مرادی.
    اتفاقا این عکس رو فرزندان خودشون درفروردین ماه خونه ی پدری شما دیده بودن وقرار بود که ما نوه ها باهمکاری هم این عکس رو تو سایت حیتا منتشر کنیم.ولی شما پیش دستی کردید.موفق باشید
    نفرسمت راست حاج محمدعابدی .نفرسمت چپ محمدعلی مرادی.
    افسوس که نامه جوانی طی شد
    و ان تازه بهار زندگانی دی شد
    ان مرغ طرب که نام او بود شباب
    افسوس ندانم که کی امد و کی شد

    1. مرادي مرادي گفت:

      سلام بر فروغ خانم
      البته افتادن این عکس به دست فرزندان عمو خودش ماجرا دارد. قرار نبود به همین راحتی عکس رو به آنها نشون بدیم ولی خب آنها با ترفند خاص خود از ما گرفتند و ما که قرار بود در ابتدا از آن به عنوان غنیمت استفاده کنیم حتی متحمل خسارت هم شدیم.دیگه اگه شما هم منتشرش میکردین که بدتر میشد.
      موفق باشید

  2. علی نجفی گفت:

    عجب عکس درجه یکی.حجی محندعلی با کروات.چقدر جوان و شسته رفته و شاداب.انصافا من نمیتونستم تشخیص بدم اینا کی هستن هرچند حجی محندعلی رو تا حدی میتونستم حدس بزنم ولی حاج آقای عابدی رو اصلا.
    فقط چرا تیتر مطلب رو سربازان رضاخان گذاشتین؟! علاوه بر اینکه این تیتر ایهام داره!!اگر منظور این بوده که این عکس مال دوران سربازی این عزیزان هست و سربازی این ها هم در دوران رضاخان بوده با توجه به اینکه گفته اید عکس مال اوایل دهه ی ۳۰ هست این دو مطلب با هم نمیخواند چون در اوایل دهه ی سی رضاخانی نبوده.رضاخان در شهریور ۱۳۲۰ کار سلطنتش تمام شد و در ۱۳۲۲ کار عمرش..البته با توجه به سن و سال حاج آقای مرادی گمان نمیکنم سربازی ایشان در دوران رضاخان بوده.فکرمیکنم بین همون سالهای ۱۳۲۵ تا ۱۳۳۰ خدمت سربازی را انجام دادند.

    1. مرادي مرادي گفت:

      سلام بر علی آقای عزیز. حق با شماست. بنده بر عکس شما اصلا تاریخم خوب نیست و هیچوقت هم میانه ای با آن نداشتم. خیلی زور زدم فقط یادگرفتم که فلان حکومت آمد و رفت ولی تاریخش رو یاد نگرفتم. میخواستم یک عنوان توپ و دهن پرکن براش بذارم، رضاخان را انتخاب کردم حواسم نبود رضاخان اون موقع توی قبر بوده.
      انصافاًاگه فروغ خانم معرفی نمیکرد شما نتونستی حدس بزنی،مطمئنم خیلی ها نمیتونستن.

  3. به نام خدا
    درود بر سرکار خانم مرادی و درود به روان پاک رضا شاه کبیر که بعد از هفتاد سال هنوز نام مبارکش دهان انسان را پُر میکند . و اما نفر سمت چپ که از کلاه و فرنج و پاگونش مشخص است که سرباز است اما نفر سمت راست مشخص نیست که او هم سرباز بوده یا خیر ؟ در هر حال بنده تا به حال ( ۱۸ رمضان ۱۴۳۵ ) دو نفر رودمعجنی که اینقدر خوش تیپ باشند ندیده بودم.!!!!!!!!!!!!!!!!!
    از آن روزی که سربازی به پا شد—ستم بر ما نشد بر دخـــتران شد
    بسوزد آن که سر بازی به پا کرد—تمام دخـــتران را چشم به راه کرد

    1. فرهنگ گفت:

      همون رضا خان سربازی رو بنا و اجباری کرده سلیمان جان

  4. خداقوت خانم مرادی. عکس جالبی بود. اصلا فکر نمیکردم حجی محمد علی اینقدر خوش تبپ بوده باشه و انصافا زمان خودش خوش قیافه هم بوده البته به چشم پدری :YY: . چه خوب میشد ادم توی جوونیش میدونست که توی پیری چه شکلی میشه. :soot:
    راستی آقای استوار شنیده بودم در مورد سردار بزرگ ایرانی کوروش کبیر اما تا حالا چیزی به اسم رضا شاه کبیر نشنیده بودم !!!!!!!!!!

  5. به نام خداوند جان و خرد
    کزین برتر اندیشه بر نگذرد
    سلام
    به حضور خواهر فرهیخته ام سر کار خانم نجمه عبدالهی عرض کنم رضا پهلوی پادشاه ایران پدر شاه مخلوع به القاب مختلفی مشهور است منجمله ۱- رضا شاه ۲- رضا خان ۳- رضا قلدر ۴- رضا میر پنج ۵- رضا خان سردار سپه ۶- رضا شاه کبیر. که متاسفانه یا خوشبختان در روستای رودمعجن و روستای رزگ به رضا قلدر و در روستای حصار و نامق به خصوص فدیهه به رضا شاه کبیر مشهور است حال اینکه آن مرحوم به کدامیک از القاب داده شده نزدیکتر بوده قضاوتش برای من و شما سخت است . لذا باید مقداری صبر کنیم و در صحرای محشر حقیقت را ببینیم زیرا معمولا تمام حکومتها برای محبوبیت خود رژیمهای ما قبل را به شدت تمام میکوبند . حتی در همین دورا ن هم به کسانیکه از طرف مردم به عنوان ریاست جمهوری انتخاب شده اند در سالها قبل میتواند نظری بیندازید. البته به استثنای آیت الله خامنه ای که به رهبری رسیده اند ومرحوم محمد علی رجایی که شهید شده است و جناب روحانی که در مسند قدرت است. از مابقی اگر جرات دارید به نیکی یاد کنید تا ببیند به چه چیزهایی متهم نمی شوید. :gol:

    1. به نظرم قضاوتش زیاد سخت نباشه اگه نگاهی گذرا به تاریخ بندازیم مخصوصا تاریخ مربوط به شاه و پدرش رضا خان که به زمان ما نزدیکتر بوده و بهتر میتونیم درکش کنیم.

      1. lمهدی گفت:

        سر کار خانم عبداللهی بدی های زمان رضا شاه رااینگونه بیان می کنند
        ۱-بی حجابی
        ۲-رانت خواری وفساد اداری
        ۳-ظلم وستم
        ۴-پارتی بازی
        ولی فقط شنید ه ایم حالا این چیزها رادرسطح بالا می بینیم حالا خودتان قاضی شوید

  6. باسلام به دوستان.من به آقای سلیمان استوار عرض میکنم چرا ماباید از شخصی که سالها خود وپسرش در راه مبارزه با اسلام دریغ نکردند به عنوان کبیر یاد کنیم.کبیر لقب فردی مانند کورش است که بعضی از مفسران قرآن از او به عنوان پیامبر یاد کرده اند وگریز میدهند که نام او در قرآن آمده.اینجانب از شما توقع نداشتم که این سخن را بگویید شمایی که نمک جمهوری اسلامی را خورده اید از شما بعید است.

  7. به نام خدا خالق بی پدر
    که ما را زجنت نموده بدر
    درو بر بزرگوار عزیزی که از نوشتن نام زیبایتان دریغ ورزیده اید
    از راهنمای و ارشادات حضرت عالی ممنون و متشکرم هر چند جمهوری اسلامی قند و شکر و روغن و……. به ما داده ولی نمک نداده است اما سعی میکنم حتی المقدور گوسفند خوبی باشم :gol:

  8. سلام بر تمام دوستان
    بیشتر اوقات در نظرات ، اصل موضوع رها شده وبحث در سوژه ای غیر از آن بجدل کشیده میشود وگاهی شاید موجب دلخوری وکدورت گردد حال آنکه بعضی هم با بی نامی کمی تندی می کنند نسبت به دیگری ، کسی که بدون اسم نظری میدهد فکر میکنم نسبت به سایرین حیا کرده ونمی خواهد با نظر مخالف از چشم آشنایان بیفتد
    در هر حال همان بهتر پیرامون مسائلی که حُب را کم رنگ میکند زیاد مته بر خشخاش نگذاریم
    همیشه خندان باشید :gol: :gol:

  9. مرادي گفت:

    با تشکر از همه دوستانی که اظهارنظر فرموده اند
    ای بابا ما دو روز رفتیم ولایت ، اومدیم چه بحثی شده بر سر یک اسم. دوستان چرا اصل رارها کرده به حاشیه چسبیده اند.عکس به این نابی و زیبایی را دریبابید ،‌قدمت عکس ، زیبایی و خوش تیپی افراد آن ،‌ تیپ و قیافه سربازهای آن زمان و … به شخص رضاخان چکار دارین غیبتش می کنید :R:
    موفق باشید.

  10. امیر گفت:

    باسلام به دوست عزیز جناب آقای محزونی طاعات وعبادات قبول.الحمدلله من از هیچ کسی به جز خداوند ترس وخوفی ندارم.و به دلایلی از نوشتن نام خود دریغ کردم و نه به خاطر آنکه از چشم آشنایان بیفتم.من به اقای سلیمان استوار عرض میکنم انسان باید انتقاد پذیر باشد وانتقادات را بپذیرد ودر صورت امکان به آنها عمل کند.در اینجا از سرکارخانم مرادی یسیار تشکر میکنم که خیلی زحمت کشیدند و به ایشان خدا قوت میگویم.

  11. امیر گفت:

    باسلام به دوست عزیز جناب آقای محزونی طاعات وعبادات قبول. به دلایلی از نوشتن نام خود دریغ کردم و نه به خاطر آنکه از چشم آشنایان بیفتم.من به اقای سلیمان استوار عرض میکنم انسان باید انتقاد پذیر باشد وانتقادات را بپذیرد ودر صورت امکان به آنها عمل کند.در اینجا از سرکارخانم مرادی یسیار تشکر میکنم که خیلی زحمت کشیدند و به ایشان خدا قوت میگویم.

  12. درود بر امیر آقای گل
    عزیزدل بنده نگفتم شما از نوشتن نام می ترسید ، اگر به متن نگاه بیندازید میخوانید که منظور من یک نوع حجب مکاتبه ایست نه ترس ، واما از آقای استوار بدل نگیرید ایشان از دیدگاه طنز به جهان می نگرند وطناز ها بشکلی با بقیه افراد در نوشتار ،تکلم ،رفتار و….تفاوت دارند
    مؤید ومنصور باشید دوست گرام

  13. به نام خدا
    درود بر تمام اهالی حیتا به خصوص سر کار خانم مرادی که باعث شدند دوستی دیگر به نام امیر بر دوستانم افزوده گردد و سلام به روان پاک حضرت سید جواد محزونی که برای آتش بس تلاش نموده اند.
    برگ سبزی از روی ارادت تقدیم به امیری که نه دیده و نه می شناسمش اما دوستش دارم.
    ای که داری نام نیکوی امیر
    از خدا خواهم که باشی همچو شیر
    گر که کردم با شما هم یک مزاح
    من نباشم دشمن و بر دل مگیر
    اندر این دنیا غریب و بی کسم
    همچو من هر گز نباشی سر به زیر
    عاری ام از مسکن و حتی ریال
    زیر پایم فرش می دارم حصیر
    خاک پای دوستان و مونسان
    روسیاهم چون ذغال و همچو قیر
    بد نمی گویم به آنانی که رفتن زیر خاک
    گر که آن دشمن مرا باشد رضا شاه کبیر
    گر چه محزونی کلامش بهتر از شیر و شکر
    دوست می دارم تو را مانند گردو و پنیر
    :gol: :gol: :gol: :gol: :gol: :gol:

  14. امیر گفت:

    باعرض سلام ودرودخدمت دوست عزیزم جتاب اقای سلیمان استوار شاعر بانشاط حیتا.انشاالله طاعات وعبادات مورد قبول حضرت پروردگار باشد.خیلی ممنون شرمنده کردید. این شعرتون هم مانند شعرهای دیگرتان بسیار زیبا بود.
    اگر تندی یا حرفی زدیم حلال کنید از جناب محزونی نامقی هم تشکر میکنم.در پناه پروردگار محفوظ باشید.

  15. امیر گفت:

    به نام خدا.
    باسلام به دوست عزیزم جناب سلیمان استوار.ممنون از شعری که سرودید هر چند که سروده های ما به سوده های شما نمیرسد اما:
    منم که عاشق خوی خوش و رخ نیکم
    اسیر لعبت درد آشنای بس شیکم
    به شوخ طبعی خود آنچنان کند مستم
    گه وصال که غافل شود سر از خیکم
    رخ چو کاه وسر همچو برف وچشم سیاه
    گواه من بود ای جان که باتو نزدیکم

  16. zohre moradi گفت:

    salam be jenabe sarkar moradie aziz.axe khatere angizi hast makhsusan baraye ashnaha va doro bariashun ke alan bahashun moravede daran va moghayese mikonan ayame javani va salkhoedegi ro.bebekhshid finglish minivesam.montazere matalebe baadit hastam

  17. خانم مرادی .معمولا جناب رو برای اقا وسرکار رو برای خانوم مینویسن.ماتاحالا جایی ندیدیم بنویسن سرکار جناب.

  18. سلام با تشکر فراوان از سرکار خانم مرادی که زحمت کشیدن و عکس به این زیبایی و قدیمی را از هر دو پدر بزرگم تو سایت گذاشتید ایام عید که این عکس رو دیدم خیلی خوشم اومد و فکر نمی کردم بابا بزرگام اینقدر در جوانی خوش تیپ باشن …:)