نجمه عبداللهی 4122 روز پیش
بازدید 314 ۷ دیدگاه

گذری بر روستاهای زیبای ایران

آبشار  شوی بهشت پنهان ایران

آبشار شوی شهرستان دزفول با ارتفاع ۸۵ متر و عرض ۷۰ متر در ایران بی نظیر بوده و بزرگترین آبشار خاورمیانه به حساب می آید . این آبشار در رشته کوههای زاگرس و در دهستانی به نام شوی از توابع شهرستان دزفول و در نزدیکی کوه سالن  در ۱۰۰ کیلومتری از مرکز شهر دزفول قرار دارد و دارای تنوع زیست محیطی بسیار زیبایی است.

این آبشار در نزدیکی مرز استان خوزستان و استان لرستان قرار دارد و هر دو آن را از جاذبه های گردشگری استان  خود می دانند , در صورتی که موقعیت قرار گیری این آبشار نسبت به دهستان شوی دزفول و نیز ذکر قرارگیری این آبشاردر دزفول درجلد ششم از جغرافیای ایران ، قرار گیری آن در استان خوزستان را محرز می کند .

راه رسیدن به آبشار شوی از طرف جاده شهیون دزفول و پیر چل می باشد که در حدود ۱۰۰کیلومتر است و حدود یک ساعت هم پیاده روی دارد

آبشار شوی دزفول

مسیر رسیدن به آبشار  از کنار رودخانه سزار و پل راه آهن تله زنگ شروع می شود و پس از  پیمودن مسیری کوهستانی و سنگلاخ که حدود ۲ ساعت طول می کشد به روستای شوی می رسیم . که در دامنه همان کوهی قرار دارد که در ارتفاعات آن آبشار شوی واقع شده است  بیشتر مسیر از کنار رودخانه ای می گذرد که آب  آبشار را به پائین هدایت می کند . به خاطر شرایط خاص آب و هوایی این محل ، .بهترین زمان آمدن به این محل اواخر زمستان و ابتدای بهار است چون با گرم شدن هوا ؛ طی کردن مسیر مورد نظر مشکل می شود . واز روستا تا آبشار هم حدودا ۲ ساعت طول میکشد.راه ماشین رو ندارد و تنها مسیر دستیابی به این محل ، قطار عادی و محلی تهران – جنوب است  که تا ایستگاه تله زنگ می توان با قطار رفت و بقیه راه نیز  که بین ۴ تا ۵ ساعت طول می کشد را باید پیاده طی کرد .

 

بکر ماندن منطقه شوی

شاید یکی از دلایل عمده که باعث شده است آبشار شوی بکر و دست نخورده باقی بماند سختی مسیر راه آن است زیرا اولا تا نزدکی محل هیچ راه ارتباطی جاده ای و غیره ندارد و ثانیا خود مسیر هم طولانی است و تنها باید پیاده پیموده شود . به همین خاطر باعث شده که این منطقه زیبا تمیز و پاک باقی بماند.

آبشار شوی دزفول

این منطقه زیستگاه غنی از جمله حیات وحش چون کل بز، پلنگ، خرس و سمندر ایرانی است و پوشیده از درختان زاگرس از جمله بلوط است.

یکی از خصوصیات آبشار شوی این است که تا چند صد متری آبشار هیچ نشان و خبری از آبشار نیست وبعد از عبور از یک پیچ در منطقه ای کوهستانی با شیبهای تند به یکباره از پیچی عبور می کنید و آبشاری فوق العاده زیبا و با شکوه را در برابر خود می بینید

 

آبشار شوی دزفول

در نزدیکی این آبشار, آبشار بزرگ دیگری وجود دارد که گاه از آن به آبشار دوم شوی یاد می شود که به دلیل عمق مناسب نسبت به آبشار اصلی و بی خطر بودن آن جای مناسبی برای شنا است .

 

(نمایی از آبشار دوم شوی)

 

آبشار آب سفید الیگودرز

آ بشار آب سفید (در گویش محلی او اسبید) با لقب عروس زیبای آبشارهای ایران، یکی از طبیعی‌ترین و زیباترین آبشارهای کشور است که همه ساله بسیاری از گردشگران داخلی و خارجی را به سوی خود جذب می‌نماید. این آبشار در منطقه جنوب شرقی استان لرستان و در دامنه کوه‌های زاگرس در بخش بشارت الیگودرز واقع شده است.ارتفاع آبشار ۷۰ متر و عرض تاج آن در فصل پرآبی حدود ۸ متر است. 

آ

عروس آبشارهای ایران با ارتفاعی بیش از هفتاد متر از تونلی در دل کوه بیرون می‌آید و باید گفت، بیرون آمدن چنین آبی از دل کوه شگفت آور است،خود آبشار در دره های تاریک که در اثر فعالیتهای زمین شناختی و فرسایش توسط آب در چند هزار سال بوجود آمده قرار دارداین آبشار به رود رودبار لرستان می‌پیوندد و سرانجام به دزمی‌ریزد .

می‌توان گفت به علت اینکه آب آن به صورت مخلوط با هوا بر اثر برخورد با سنگ‌ها به شکل حباب سفید در می‌آید به آب سفید معروف شده است. جاده آبشار آب سفید الیگودرز بسیار دیدنی است، به گونه‌ای که ‌هر رهگذر را مسحور جلوه‌های زیبا و بی بدیل خود می‌کند.

                  

 

در امتداد مسیر دسترسی به این آبشار، زیارتگاه “مومد حسن” قرار دارد که در میان ساکنین مناطق بختیاری نشین از جایگاه بالا و قابل احترامی برخوردار است. مسیر دسترسی به آبشار آب سفید ازروستاهای کاکلستان و قلیان است که با کوه های سربه فلک کشیده و درختان زیبای بلوط و گردو شما را همراهی می کند. هوای این منطقه بسیار خنک است بطوریکه حتی در تابستان برای گذران شب به ناچار باید در پناه چادر بیتوته کنید. آب این منطقه نیز یکی از بهترین و سالم ترین آب های آشامیدنی به شمار می رود. رودخانه دایمی آب سفید به طول هفتده کیلومتر از این محل در دامنه کوه های کازینستان و حرا، سرچشمه گرفته و در انتها به رودخانه کاکلستان می ریزد.

نظرات کاربران

با نظرات خود، ما را در ادامه مسیر راهنما باشید.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. بنام خدا/ درود بر سر کار خانم نجمه عبدالهی. از اینکه به وسیله این تور مجازی اهالی حیتا به خصوص ما فقیر فقرا را با مناطق زیبای ایران عزیز آشنا میکنید از شما ممنونم الحق والنصاف که بسیار زیباست هر چند که آبشار رودمعجن یک چیز دیگه است. در هر حال وصف العیش نصف العیش ان شاالله که با پس انداز کردن از یارانه ها ماهم بتوانیم این مناطق زیبا را از نزدیک ببینیم. :SS: :gol:

  2. فروغ مرادی گفت:

    درود نجمه عزیز مثل همیشه تصاویری بکر ودست نخوردده است .وهمچنین عکسی که از نمای دوم آبشار شوی گرفته شده اسن شباهت کمی به سه آبشار نیاگارا واقع در مرز دوکشور آمریکا وکانادا دارد.امیدوارم روزی بتوانیم به چنین جاهایی بکر وزیبا سفر کنیم.ممنون نجمه عزیز :SS: :SS:

  3. علی نجفی گفت:

    این آبشار شوی انصافا آبشار قشنگی است.منطقه ی بکری هم دارد که به دیدنش می ارزد.البته خودم نرفتم ولی دوستان لر تعریف زیاد میکنند این«انصافا» رو هم به نقل از اونا گفتم.
    جای بسی خوشحالیست که همچنان راسخانه در راه معرفی مناطق کمتر شناخته شدهی طبیعت ایران گام برمیدارد.خدا قوتتان بدهد نجمه خانم :SS:

  4. نجمه عبداللهي گفت:

    سلیمان استوار :
    بنام خدا/ درود بر سر کار خانم نجمه عبدالهی. از اینکه به وسیله این تور مجازی اهالی حیتا به خصوص ما فقیر فقرا را با مناطق زیبای ایران عزیز آشنا میکنید از شما ممنونم الحق والنصاف که بسیار زیباست هر چند که آبشار رودمعجن یک چیز دیگه است. در هر حال وصف العیش نصف العیش ان شاالله که با پس انداز کردن از یارانه ها ماهم بتوانیم این مناطق زیبا را از نزدیک ببینیم.

    سلام بر جناب استوار و ممنون از اظهار نظرشما. درسته آبشار رودمعجن یه چیز دیگه است ولی انصافا آبشار شوی زیبایی خاصی دارد. ممنون و سپاسگذارم. :gol: :gol:

  5. نجمه عبداللهي گفت:

    فروغ مرادی :
    درود نجمه عزیز مثل همیشه تصاویری بکر ودست نخوردده است .وهمچنین عکسی که از نمای دوم آبشار شوی گرفته شده اسن شباهت کمی به سه آبشار نیاگارا واقع در مرز دوکشور آمریکا وکانادا دارد.امیدوارم روزی بتوانیم به چنین جاهایی بکر وزیبا سفر کنیم.ممنون نجمه عزیز

    فروغ عزیزم ممنون و خوشحالم که مورد توجه قرار گرفت. دقیقا همینطوره که گفتی چون آبشار شوی معروف به نیاگارای ایران است. من هم امیدوارم بتونیم یه روزی به این مناطق سفر کنیم البته بعید میدونم چون منطقه یکم صعب العبوره و ما هم که معمولا عادت کردیم که به مناطق صاف و صوف و راحت و … سفر کنیم :VV: . بازهم سپاسگذارم :gol: :gol:

  6. مرادي گفت:

    سلام و خداقوت بر نجمه خانم.
    زیبایی آبشار و زیبایی تصاویر باعث شد که تمام مطلب را به دقت بخوانم. خداییش آبشار شوی خیلی زیبا است. به سرم زد که برم ولی حیف که راهش خیلی سخته . پشیمون شدم.

  7. نجمه عبداللهي گفت:

    @علی نجفی
    جناب علی آقا و خانم مرادی تشکر و سپاسگذارم از نظر لطفتان و توجهی که به مطلب داشتید. :gol: :gol: