سلیمان استوار فدیهه 4337 روز پیش
بازدید 165 ۲۱ دیدگاه

بسم الله الرحمن الرحیم

خدایا بفرست

خداوندا     هوایی    پاک   بفرست

نداریم ما  تو   از   افلاک      بفرست

به روستای فدیهه چشمه ای   آب

برای   رودمعجن   تاک     بفرست

بهاران    نم نم    باران     رحمت

زمستان  برف   وحشتناک بفرست

به  حیتا  مردمانی  همچو    کاوه

دلی   پر   کینه  از ضحاک بفرست

به  کاسبها  بده  رحم و     مروت

برای  کهنه  خرها  لاک   بفرست

برای   هر   زنی   یک  چادر   نو

نداری ؟ مانتویی بی چاک بفرست

به  دخترها  بده  حجب  و   حیایی

برای  نو  عروسان  لاک   بفرست

ندارم  همسری   پشتم      بخارد

برایم    یک   نفر   دلاک    بفرست

بنالم  روز  و  شب   از  درد    زانو

دو پای سالم  و  چالاک    بفرست

اگر  ساز  ویولون  گشته   مکروه

برایم   نغمه ی  غمناک    بفرست

خدایا  گر  چه مومن  نیستم  من

برای   مردم    شکاک    بفرست

خدایا   آنچه   گفتم   گر   فرستی

مده   از  کهنه   هایت  آک بفرست

سلیمان   را  بده    یک  ذره ایمان

برایش  یک  دل  بی  باک بفرست.!!

نظرات کاربران

با نظرات خود، ما را در ادامه مسیر راهنما باشید.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. سحر نیکوعقیده گفت:

    درود آقای استوار
    این سروده هم مثل همیشه زیبا ،ساده و صمیمی بودو دل نشین.
    موفق باشید :gol:

  2. محمود فتوحی گفت:

    خون است ز سنگینی لفظم دل معنی
    از باده بود شیشۀ ما هوش ربا تر

    آفرین بر طبع روان سخنور فدیهه
    سلیمان عزیز ! طبعی به این زلالی ، و سخنی به این روانی، شایستۀ معانی بلند و انسانی است. افکار بلند را از این الفاظ روان همچو موم دریغ مدارید.

  3. علی نجفی گفت:

    افرین همیشگیمان نثار استوار بزرگ فدیهه به خاطر طبع چون آب روان وسخنانی چنین شیرین. :SS:

  4. م.نیکو عقیده گفت:

    سلام سلیمان دوست عزیزم
    درود بر تو و فراخی اندیشه ی تو هر چند در اشعارت همیشه رد پایی از زن و یا مادر زن دیده میشود و فکر میکنم به سوی یک سبک منحصر بفرد و جدید داری میری(فمنیستی) بهر حال موفقیتت ارزوی ماست .

  5. با سلام به اقای استواری بازم مثل همیشه عالی بود کاش ارزوی دیگه ای واسه رودمعجن میکردید.فکر کنم رودمعجن تاک زیاد داره شایدم فدیهه شما بیشتر درخت تاک داره وکمبودشو تو رودمعجن احساس کردید موفق باشید. :SS: :SS: :SS: :gol:

  6. زهره مرادی گفت:

    سلام.از خوندن شعر لذت بردم.یاد شعر موسا وشبان افتادم.هرچند اصلا در شعر سر رشته ای ندارم لذا در پست هایی ادبی سایت معمولا نظر نمیدم

  7. زهره مرادی گفت:

    ببخشید موسی و شبان .برادر کوچیک داشت تایپ میکرد!!!

  8. @سحر نیکوعقیده
    بنام خدا/ درود بر سرکار خانم سحر نیکو عقیده. ازلطف شما ممنونم به امید روزهای بهتر برای تمام حیتا نشینان مهربان. :SS:

  9. @محمود فتوحی
    بنام خدا/ درود بر جناب دکتر فتوحی عزیز. از لطف شما هم سپاسگزارم که نوشته های این حقیر را قابل خواندن دانستید غیبت طولانی مدت حضرت عالی ما را نگران کرده بود. امیدوارم در دیار فرنگ و آن زرق و برق آنچنانی ما را از یاد نبرید. از آنجا که از ما دورید و خاطرم جمع میباشد که نمی توانید گوشم را به تابید. یک بیت سانسوری را به شما تقدیم میکنم. به مسئولین ما چشم بصیرت// برای بچه ها هم ساک بفرست.خدا نگهدارتان در هر جای این کره خاکی که هستید. :SS: :gol:

  10. سلام و درود بر دوست و همکار و همسایه عزیز جناب استواری؛واقعا جالب بود در جمع خانواده از خواندن شعر زیبایتان لذت بردیم خسته نباشید

  11. @علی نجفی
    بنام خدا/ درود بر استاد علی نجفی عزیز. الحق والنصاف که خوب اسناد قدیمی را برای افرادی کم سوادی مثل من حجینی میکنی به طوری که موی لای درزش نمی رود. منظورم سند جناب دکتر فتوحی میباشد. :SS: و من که چیزی ندارم تقدیم کنم یک بیت جا مانده از شعر فوق الذکر را به شما تقدیم میکنم. در ایران گر یکی معتاد دیدی// برایش یک نخود تریاک بفرست. :SS: :gol:

  12. @م.نیکو عقیده
    بنام خدا/ درود بر استاد محمد نیکو عقیده عزیز. فدات بشم الهی شما از من بهتر میدانید ما انسانها در هر دوره ای چه قدیم که مرد سالاری بود چه حال حاضر که زن و بچه ها با هم متحد شدند و فرزند سالاری شده با مدیریت خانمها به صورت چراغ خاموش.! انکار زن یعنی انکار نیمی از اجتماع و انکار یک بال پرواز حال این پرواز میتواند به طرف جهنم باشد و هم به سوی بهشت. و برای شما دوست خوبم پرواز به سمت بهشت را آرزومندم.ویک بیت جامانده از دل نوشته بالا را به شما تقدیم میکنم. بدیدم عده ای را لخت و عریان// فقیران را کمی پوشاک بفرست. :SS: :SS:

  13. @زهره مقدم
    بنام خدا/ درود بر سرکار خانم زهره مقدم. حضور شما خواهر خوبم عرض کنم. در مطالبی که من در حیتا درج میکنم که ظاهرش شبیه شعر است ولی تا شعر شدن فاصله زیادی دارد سعی میکنم همراه با چاشنی طنز باشد یعنی دوست دارم حتما گل لبخند را روی لبان دوستان خودم ببینم. در مرحله دوم دردهای اجتماع چه ناملایماتی از طرف طبیعت از قبیل خشکسالی و زلزله و….چه حق کشی هایی که از مسئولین میبینم بیان کنم. چند روز فبل بعد از راز و نیاز فراوان موفق به یک ملاقات حضوری با یکی از فرشتگان الهی شدم و او اجازه داد خواسته هایم را بیان کنم سعی کردم بیشتر چیزهای عام المنفعه را بیان کنم . و از آنجاکه فدیهه کم آب است تقاضای یک چشمه آب و برای رودمعجن که الحمدلله از آب سر شار است تقاضای تاک کردم. ضمنا چون تاکهای مرحوم پدر خانمم در نزدیک حصار مشهور به تنگی خشک شده است در این قضیه بی تاثیر نبوده است. یک بیت جا مانده از دل نوشته بالا را به شما تقدیم میکنم. بده مستضعفان را صبر ایوب// و گر نه سکه و املاک بفرست. :SS: :gol:

  14. @زهره مرادی
    بنام خدا/ درود بر سرکار خانم زهره مرادی. از این اظهار نظر شما ممنونم. به حضور شما خواهر کلم عرض کنم این تشبیه شما از یک دیدگاه درست و از یک دیدگاه به نظر من نادرست میباشد. از نظر اینکه خواسته های پیش پا افتاده ی من که از نظر موسی های زمان شاید کفر آمیز باشد با ان چوپان تشبیه بدی نیست اتفاقا من هم چند سالی در فدیهه چوپانی که نه ولی خلمه چرانی کرده ام درست است. ولی از نظر مقایسه این مطالب با اشعار مولوی نادرست و مثل مقایسه چراغ نفتی های قدیم با نیروگاه اتمی بوشهر است. در هر حال از شما ممنونم :SS: :gol:

  15. @حسین مرادی
    بنام خدا/ درودی به تعداد چاله چوله های جاده شهرک ولی عصر بر حسین مرادی و خانواده محترمش. از اظهار لطف و محبت شما ممنونم. به حضور شما دوست خوبم عرض کنم بقیه دوستان که در فاصله دور از من میباشند از راه مجازی سلام و علیکی کردم ولی چون شما نزدیک هستی به صورت لمسی صورتت را خواهم بوسید. و با خانواده دعوتید برای خوردن چای و شیرینی در منزل( شعر و شوخی استوار فدیهه) هم در خدمت شما هستم :SS: :SS: :SS:

  16. نجمه عبداللهی گفت:

    درود بر جناب استوار گرامی.باز هم شعرتون زیبابود و مثل همیشه بیانگر مشکلات بصورت کنایه بادرونمایه طنز، که هم خنده به لب میاره و هم حقایق و بیان میکنه و هم مثل همیشه اسم زن و مادر زن داره (جزو جدانشدنی شعرهاتون :VV: ). خداقوت و دست مریزاد. :gol: :gol:

  17. فهیمه غنمی گفت:

    سلام خیلی خیلی قشنگ بود.به طور کلی شعرهاتون خیلی به دل میشینه.ممنون از شعر زیباتون خسته نباشید.:SS:

  18. @نجمه عبداللهی
    بنام خدا/ درود بر سرکار خانم نجمه عبدالهی .خواهر خوبم به حضور شما عرض کنم از اظهار لطف شماسپاسگزارم و امیدوارم با تشویقهای شما خوبان دین خودم را به همشهریان عزیز ادا نمایم. و اما راجع به اینکه گفته اید در شعر های من اسم از زن و مادر زن برده میشود باید عرض کنم. اعتقاد من بر این است که اگر سعادت و خوشبختی را به یگ پرنده تشبیه کنیم دو بال این پرنده زن و مرد میباشند و محال است این پرنده با یک بال بتواند پرواز کند هر چند قوی ترین بال باشد و به نظر من به اندازه ای که مردها از نظر قدرت بدنی از خانمها قوی ترند خانمها از نظر عواطف بلکه بیشتر از مردها قوی ترند به طور مثال اگر خلقت خداوندی به گونه ای بود که مردها میخواستند بچه ها را بزرگ کنند نسل انسان در همان دوران هابیل و قابیل منقرض میشد. بنا بر این چگونه ممکن است انسان از مسایل زندگی صحبت کند و از نصف انسانها چیزی نگوید. و این ضرب المثل را شنیده اید که در هر حادثه ای پای یک زن در میان است. امیدوارم جوابم قانع کننده بوده باشد همچنانکه من از جواب شما در اظهار نظر شعر دوست خوبم جناب نیکو عقیده قانع شدم. در پایان یک بیت جا مانده از تقاضاهای اینجانب از درگاه حضرت حق را به شما تقدیم میکنم. اگر داری دو کیلو کشک تازه// نمیگویم نخ و مسواک بفرست.!! :SS: :gol:

  19. @فهیمه غنمی
    بنام خدا/ درود بر سر کار خانم فهیمه غنمی از اظهار لطف شما خواهر گلم ممنونم. امیدوارم خدای خوب و مهربان دعای ما بندگان گناهکار را به اجابت برساند و کانون گرم خانواده های ایرانی به خصوص حیتا نشینان هر روز از روز قبل صمیمی تر و گرمتر باشد. ان شاالله. :SS: :SS:

  20. جناب سرکار استوار : مادر زن گرامی تان طی تماس تلفنی شکایتی سخت از شما را ابلاغ کردند که چرا در شعر جدید نامی از ایشان نیست. بنده هم جهت حمایت از شما دروغی مصلحتی در جواب نثارشان کردم که ایشان بیتی را به شما اختصاص داده بودند اما با سانسور مواجه شد . بیت زیر حکایت از آن دارد :

    (کمی مادر زنم اخمو کمان است
    تو یک مادر زنی بشاش بفرست )
    این بیتی از شعر است که به عنوان قطعه گم شده شعر سرکار استوار از آن یاد می شود .
    خدا قوت . :SS:

  21. @مجتبی عبدالهی
    بنام خدا/ درود بر برادر بزرگوار جناب عبدالهی عزیز. حضور شما استاد گرامی عرض کنم بنده نزدیک دو سال است نه در سر کارم و نه در ته کار بنابراین از سر کار بودن ما تمام شد. و اما راجع به مادر زن گفتید. مثل اینکه شما هم بدتان نمی آید از من بد بخت به عنوان سپر انسانی استفاده کنید. بنده مخلص تمام مادر زنان اعم از خوب و بدش هستم البته من فقط یکی را تجربه کرده ام که خدا را شکر خوب از کار در آمده است. و اصلا مادر زن من اخمو نیست . و گر چه به احتمال زیاد حضرت حق تقاضاهای مرا پاراف کرده و کار از کار گذشته ولی میگویند از درگاهش هیچ وقت نباید نومید بود. یک تقاضای دیگر از او را به شما عزیز تقدیم میکنم.
    برای خاله خوش یک دسته گل// برای دشمنش خاشاک بفرست. :gol: :gol: :SS: