علی اکبر ایزدی 4309 روز پیش
بازدید 316 ۱۸ دیدگاه

وصیت نامه

با سلام

آنچه را که در ادامه خواهید دید مربوط است به وصیت نامه مرحوم “کربلایی حسینعلی بک”، پدر مرحوم “حاج لطفعلی ایزدی”، که حاج لطفعلی را وصی خود قرار داده و برای بهتر عمل کردن به وصایای قید شده در وصیت نامه، نامبرده مرحوم “آخوند ملاحسنعلی” را ناظر و وکیل خود قرار داده است تا بر امورات مذکور نظارت کافی و کامل داشته باشد. علاوه بر آن، پایان هر بند یا مطلب را با مهر و امضاء خود تایید می کرده اند، و در آخر نیز وصیت نامه را به امضاء و تایید چندین نفر از بزرگان و معتمدین محل رسانده است.(۱۳۱۲ ه.ق)


(متن وصیت نامه رو هم نوشتم، ولی مطمئنا خالی از اشکال نیست!)

متن وصیت نامه:

باعث بر تحریر این ورقه آن است که چون بر همه کس از بندگان خداوند عالم و بر امتان پیغمبر خاتم محمدبن عبدالله صلوات الله و سلامه علیه واجب است که وقتی که موت در می رسد و اجل مرگ نزدیک می شود البته واجب است هر کس بقدر همت خود خانه برای خود بسازد در فکر یک خوشه ای که توشه یک ساعت راه که ابدالاباد راهست بردارد، لهذا خود شخص که تا زمانی که اجل رسیده نکرده است در فکر هیچ توشه راه دور و دراز نبوده ام، حال سرحد مرگ و اجل رسیده می بینم که دست از پایم خالی تر می باشد، و چون بر هر کس وصی و وکیل لازمه است بنده حقیر، نور چشمی لطفعلی فرزند صُلبی خود وصی وقایم مقام قرار دادم و جناب………………… شریعت، ملای آخوند محمد حسنعلی زَید مَنزَلَه، را وکیل خود قرار دادم که آنچه امورات که در وصیت نامه مذکور می شود…. و مصلحت جناب معزی الیه ………………..  .

چند فقره مطلب است که باید انشاءالله تعالی بدون کم وزیاد ….. وخود را مشغلزمه حقیر نکرده اند موافق این ورثه معمول بدارند.

مطلب اول: قباله داده والده لطفعلی تمام چنانچه حق است آنکه خانه های حولی پایین را فروخته ام باید عوض آن خانه های پایین از حواله بالا از هرجا که میل داشته باشد بنشیند کسی به او حرفی نباشد.

مطلب دوم: قباله صبیه مرحوم حاجی همشیره جناب آخوند ملاعباسعلی با تمام که مرقوم شده است حق باید به همشیره معلوم برسد از ملک و باغ و حوالی و اراضی و غیره همه را بدون کم و کسر تسلیم او نمایید که به حق خود برسد.

مطلب سوم: آنکه یک سهم از طاحونه …….. خود تا درب قلعه و یک سهم از ملک دربی قطاربید و پیسوم از مدار بیست ودو سهم که بین شرکاء قسمت می شود وقف نامه آنها در وقف نامه مرحوم عباسعلی سلطان اخوی مذکور شده است باید منفعت داشته باشد از جزئی وکلی بعد از اخراجات دیوان که …… باید خرج و صرف پای تکیه جناب ابا عبدالله الحسین نمایند.

مطلب چهارم: آنکه مبلغ بیست تومان ملک بنده حقیر جدا و موظف می نماید بدهد بتجارت، از تجارت آن هر سال یک ماه صوم وصلوات نماید اگر چنانچه از تجارت نشد و میسر نشد مبلغ بیست تومان را تَبرُعاً نزد یک نفر آدم که قابل خواندن صوم وصلوات باشد و شرعی باشد با قرائت بدهن، او هم تبرعا یکسال  صوم وصلوات نماید تا مدت چهل سال، بعد از چهل سال مبلغ بیست تومان اصل را هم بدهم هفت سال صوم وصلات نماید که تمام شود.

مطلب پنجم: آنکه بُقعه ای است مزار ملقب مراد بخش قبر جای حقیر سو آنجا گرفتم در پشت سر مزار هست جای گرفتم که در اندرون اتفاق افتاده است و جهت آن وقف مزار دادم در مزرعه کجراه زمین ابتیاعی حسن ملا علی صفر است، مشهور به زمین گودل که در مزار در سر خاک در شبهای برات سه نفر سه روز تلاوت قران نماید و در مدت هفت سال هر روز نیم جزء قران بخواند اجر قران خواندن او را قرار بدهند ۱۰ …. میداده باشند که تجاوز نکرده باشد اگر چنانچه در این مدت خرابی در گوشه و کنار بقعه مزار پیدا شود خرابی البته درست و رسیدگی نماید و آن را بسازند که خراب نشود لکن انشاءالله….. خرابی چندان پیدا نشود.

مطلب ششم: آنکه مبلغ سی تومان وجه نقد از جهت اخراجات تعزیه داری و نماز لیله الدفن وکفن از مال حلال ارثی پدر به دفن و کفن بدهند که بی عیب و شبهه باشد شبهه ای نباشد بخصوص کفن حقیر.

مطلب هفتم: مبلغ بیست تومان از مال خود اخراج نماید هرکسی که در رودمعجن بگوید طلب دارم و خوب معلوم نماید آنجا بدهند والا خدمت جناب شیخ بدهند وصی قبض بگیرد با اطلاع وکیل معزی الیه باشد.

در طاحونه همشیره حق دارد هر وقت که آرد نماید جهت خوردن خودشان مزد ایشان را محسوب نماید که راضی باشد که نارضایتی نداشته باشد بلکه خوش وقت باشد.

نقد این وصیت نامه مبلغ هفتاد تومان نقد است از جهت صوم و صلوات و رد مظالم آب و آتش و تعزیه داری و سه قفیز زمین ابتیاعی حسن و محمد برادر من مشهور به زمین …… بوده باشد که عبارت است از هشتاد تومان نصف مصالحه لطفعلی باشد که به اطلاع وکیل معزی بگذارند.

نظرات کاربران

با نظرات خود، ما را در ادامه مسیر راهنما باشید.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. احمد گفت:

    سلام برجناب مهندس ایزدی بفرماییدکه این خدابیامرزباشماچه نسبتی دارند؟

  2. @احمد
    خدمت شما عرض کنم که ایشون “پدربزرگِ پدربزرگِ”!!! بنده هستند.

  3. نوه زارع گفت:

    سلام در سرتاسر نوشته توجه به اسلام و شریعت موج میزند چه پیشرفتی کردیم ها تو همه چیز
    جناب ایزدی همساده قدیم اگر لطف کنی و از خاندان اق علی اکبر پرس و جو کنی و تاریخچه مزار رو برای بچه ها بیاری بد نیست

    1. حتما احمد جان، تو فکرش هستم. ولی فک نکم دیگه از خاندان آق علی اکبر کسی سنش به اونجاها قد بده!!!

  4. مرادي گفت:

    اول که چشمم به عنوان مطلب و عکس شما افتاد کمی ترسیدم . فکر کردم خودتون وصیتنامه نوشتی . گفتم نکنه خدای نکرده میخواهی به دیار باقی بشتابی
    ولی عجب مطلب پرباری بود. هزاران نکته میشه ازش بیرون کشید.
    اولش اینکه معلومه قدمت وصیتنامه بسیار زیاده و بالغ بر ۱۰۰ سال میشه و این خیلی جالبه که هنوز در خانواده شما مونده
    دوم اینکه خوشم آمد از جدتون که چقدر همسردوست بوده . اول از همه به فکر زنش بوده و گفته هرجا دوست داشت بنشینه و هیچکس حق اعتراض نداره. به این میگن مرد
    و…
    راستی جدتون در مطلب هفتم گفته هر کی از من طلب داره حقشو بدین. آقا بنده از ایشون یک چند صد تومنی طلب دارم. لطفا رسیدگی فرمایید.

    بسیار جالب بود جناب ایزد . بعد از یک غیبت صغری با خوب مطلبی اومدی

    1. نه نگران نباشید. چون من حالا حالاها قصد شتافتن به دیار باقی رو ندارم!! کلا من شتاب تویه هیچ کاری ندارم!!
      همونطور که گفتید قدمتش مربوط به ۱۲۰ سال پیشه، و در مورد همسر دوست بودنشون من هیچ حرفی ندارم!!
      در مورد چند صد تومنی هم که گفتین، باید بگم مشکلی نیس، می پردازیم ولی بدون محاسبه تورم!!!!

  5. بنام خدا/سلام. و درود بر برادر بزرگوار جناب علی اکبر ایزدی عزیز به خاطر درج این وصیت نامه که به اندازه دیدن چندین دیویدی فیلم و خواندن چندین جلد کتاب با ارزش حرف برای گفتن دارد. و درود بر آنانی که برای نیاکان خود و افکار آن مرحومان ارزش قائل شده و وصیت نامه را نگهداری کرده اند. و اما جناب ایزدی عزیز با یک نگاه اجمالی به این وصیت نامه تفاوت ایمان ما با آن مرحومان به خوبی روشن میشود زمانی که میبینیم چقدر به مسایل ریز که به نظر آن مرحوم ممکن بوده بعد از مرگ موجب اختلاف شود توجه داشته اند آنجا که میفرمایند : قباله صبیه مرحوم حاجی همشیره جناب آخوند ملا عباسعلی با تمام که مرقوم شده است حق باید به همشیره معلوم برسد از ملک و باغ و حوالی و اراضی و غیره همه را بدون کم و کسر تسلیم او نمایید که به حق خود برسد.و میبینیم حتی نگران عدم اجرای عدالت بعد از مرگ خود بوده اند.و ما چقدر نگران پایمال شدن حقوق دیگران هستیم خدا میداند. اما چرا مقداری از وصیت نامه را بر خلاف جهت اصلی نوشته اند من فکر میکنم چون همزمان نبوده خواسته اند بهتر تفکیک باشد. خداوندا تمام کسانیکه از بین ما رفتند به خصوص کربلایی حسینعلی بک را مورد رحمت خودت قرار بده. آمین. رفتند جماعتی که دانا بودند// در علم و عمل واقف و بینا بودن// از جانب ما سلام بر اهل قبور// آن جمع که غایبا در عین حضور :SS: :gol: خدا قوت جناب ایزدی دست مریزاد

    1. خیلی ممنون از اظهار لطفتون جناب استوار.
      والا چه عرض کنم! یا اونا خیلی خوب بودن یا ما خیلی…

  6. ناشناس گفت:

    کلا مطالبت با کیفیته ایزد جان.کم و گوی و گزیده گوی هستی.البته یک گله ی کوچیک هم بکنم که از این سند و مدرکها توی خاندان ایزدی ها باید زیاد باشه که تو میتونی به نیابت انتشارشون بدی و کمی داری توی این کار قطره چکانی عمل میکنی که امیدوارم اون پیچ سرم رو یک مقدار بیشتر باز کنی تا ملت فیض بیشتری ببرند.
    قدمت وصیت نامه یک طرف متنش یک طرف.انگار قدیمها برای اینجور کارها وقت بیشتری داشتند یا انگار اینجور امور اهمیت بیشتری برای مردمان قدیم داشته.وصیت نامه مفصله و با نثر خاصی که مخصوص نوشتن اینجوری اسناد بوده نوشته شده.به نوعی شاید بشه گفت نثر منشیانه ای داره.اما من چنتا از وصیت نامه های متاخر رو دیدم.نه کاغذ مخصوصی داره نه نثر خاصی.یک کاعذ که از وسط یک دفتر کنده شده و هنوز جای منگنه دفتر روی کاغذ هست.انگار وصیت نامه های حالا نوعی از سر واکردنه.نوعی تکلیف که بهر حال باید انجامش داد.مهم انجام دادنشه تا تکلیف از گردن ساقط بشه چجور انجام دادنش مهم نیست..مثل نماز خواندنی که با یک خم و راست شدن هم میشه سرو تهش رو هم اورد و گزک دست خدا نداد برای عذاب.قدیم ها برای نوشتن وصیت نامه هم هنر خرج می کردند.البته این امر شاید قدیمها مخصوص طبقات بالای اجتماع بوده.

    1. آره والا! من اگه بخوام همچین چیزی بنویسم، احتمالا ده بیستا کاغذ رو خراب کنم و آخرش هم موفق به نوشتنش نمی شم!
      تازه با توجه به خط بسیار زیبایی که دارم! هیچ کس نمی تونه اون رو بخونه و اگه ۱۲۰ سال دیگه بیفته دست چند نفر بی کار مث خودم که اون رو در یک سابت وزین! منتشر کنن، شاید فک کنن که این وصیت نامه مربوط به اون دوره ای بوده که مردم به جای نوشتن، شکل می کشیدن!!!!

  7. علی نجفی گفت:

    اون ناشناس منم.این سیستم قاطی کرده

  8. با سلام به اقای ایزدی جا داره یه خسته نباشید خدمت شما وخانواده محترم عرض کنم که این وصیت نامه رو در این مدت نسل به نسل صحیح وسالم نگه داشتین معلومه که خیلی منظم هستید از این که ما رو با وصیت نامه های اون زمان هم اشنا کردید ممنونم خیلی زحمت کشیدید .راستی الان چجوری وصیت مینویسن ؟حتما باید یه پولی بدی ویه وکیل رسمی بگیری تا وصیت نامت اعتبار قانونی داشته باشه؟ :SS: :SS: :gol:

    1. خیلی ممنون
      والا من تا حالا وصیت نامه ننوشتم! و نمی دونم باید چی کار کنی!!!

  9. گفت:

    نثر جالب و زیبایی داره.همچنین سبک نوشتاری به خصوص. قطعا از نظر محتوا هم اطلاعات زیادی میشه ازش دریافت کرد..کار شما قابل تقدیره..خسته نباشید

  10. این طاحونه رو من نگرفتم چیه .
    فک کنم کاغذه گیج شده از نوشته . اول شمال به جنوب بعد جنوب به شمال بعد شرق به غرب. دیگه عمر شریفشون قد نداده از غرب به شرق بنویسن.
    جالب انگیز ناک بود ایزد جان .

  11. پسر اصغر گفت:

    با سلام خدمت برادر ایزدی واقعا خسته نباشید ممنونم این اسناد واقعا جای تفکر دارد البته الان وصیت نامه ها را تایپ می کنند تا مشکلی برای یکصد سال آبنده در تجزیه و تحلیل اونا پیش نیاد.من باز هم ممنونم.چقدر جالب.