سلیمان استوار فدیهه 4413 روز پیش
بازدید 188 ۲۲ دیدگاه

چی بگوئیم؟

بسم الله الرحمن الرحیم

چی بگوئیم؟

باعرض سلام و ادب به حضورحیتا نشینان عزیز

معروض میدارد

چند روز قبل ایمیلی از طرف یکی از دوستان

حیتا نشین دریافت

کردم مبنی بر اینکه: اگر میخواهید مطالب شما در حیتا درج

شود خط قرمزها را رعایت کنید. لذا از آنجایی

که من از همان

کودکی بچه ای حرف شنو و به قول امروزیها

مثبت بودم 

دستورات این برادر عزیز را نصب العین قرار داده

و نصایح ایشان

را با کمی اضافه نمودن پیازداغ و ادویه لازم در

قالب یک قطعه

تقدیم میدارم خواهشمند است با اظهار نظر

بیرحمانه خود این

حقیر را راهنمایی بفرمائید. لازم به یاد آوری

است منظور از درج

این مطالب اگر بشود به آن شعر گفت با یک تیر

دو نشان زدن

است. ۱- نشاندن گل لبخند بر روی لبان

دوستان حیتا نشین

.۲- تلنگری به مسئولان برای اصلاح ناهنجاریها

و در نهایت امر

به معروف و نهی از منکر انشا الله .

بیا  ای  همزبان  و  همدل من

از آنچه  گفته اند  با من بگوئیم

نصیحت کرده ما را حضرت دوست

مبادا دوست را دشمن بگوئیم

بگوئیم  از  وطن  از  مردمانش

بیا از داس و از خرمن بگوئیم

بیا  از  آبشار  و  از  لب جوی

و  یا  از  لاله  و  لادن بگوئیم

ز هر جایی که دیدم بوده بهتر

بیا در وصف رودمعجن بگوئیم

بگو  از  گو تروس  و  اوحداوو

چرا  از  ‍ژاله  و  جردن  بگوئیم

به ما چه وضع یونان و فرانسه

بیا  از  برس  و از کدکن بگوئیم

نگوئیم از دلار و مرغ و ماهی

بیا  از  ملک  و از ارزن  بگوئیم

به ما چه چای ساز و ظرف ناسوز

بیا  از  دیگچه  و  قذقن بگوئیم

بگوئیم   از  لباس و حال  مردان

چرا  از  مانتو  و  دامن  بگوئیم؟

به ما چه  نرگس  و  خال لب یار

چرا از قند  و از  روغن  بگوئیم؟

مگو  مستاجران  بیمار  گشتند

چرا  از  قیمت  مسکن  بگوئیم؟

بیا با خشت و کاه و گل بسازیم

چرا  از  آجر  و  آهن  بگوئیم؟

اگر دزدی شده با ما چه مربوط

بیا   از  مکر  مادر  زن   بگوئیم

نگوئیم  از  جوانان  و  کریستال

بیا  از  بلبل  و  گلشن  بگوئیم

به ما چه  گر  حقوقی  رفته پامال

از  آنهایی  که  خندیدن  بگوئیم

بیا با شعر خود ترشی بسازیم!!

چرا  از  آنچه  شد  قدقن بگوئیم

بیا  تا پاچه  خواری پیشه سازیم

هر آنچیزی  به  ما  گفتن بگوئیم

هر  آن کاری  که  آقایان  کردند

بیا  تا  احسن  و  احسن بگوئیم

به ما چه کبک و کفتر  را گرفتند!

چرا  از  عشق  ورزیدن  بگوئیم؟

بیا  با  ما  سلیمان  را  صدا کن

اگر خواهی به  او  کودن   بگوئیم

 

نظرات کاربران

با نظرات خود، ما را در ادامه مسیر راهنما باشید.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. احسنت خیلی قشنگ ودلنشین بودشعر جالبتون منو یاد هفته نامه گل اقا انداخت واقعا جذاب وشنیدنیه :SS: :SS: :SS: :ZZ:

  2. سلام به سلیمان استواری .واقعا شعر زیبایی بود و باید گفت که در واقع نکاتی در این شعر دفن شده بود که چگونه برداشت کردن از آن به ذهن فرد خواننده بستگی دارد…

  3. الحق که شعر زیبایی بود و مفاهیم بسیار عالی در آن نهفته و عیان بود . برای ترقی در کل عمر رعایت همین یک شعر کافی است . نکاتی چون:
    مبادا دوست را دشمن بگوئیم
    نکاتی هم بود که جای تردید در صحت آنهاست از نظر بنده و برداشت های مختلفی می توان از آنها داشت :
    به ما چه وضع یونان و فرانسه – بیا از برس و از کدکن بگوئیم
    نکاتی هم داشت که همیشه در شعر شما هست و امکان ندارد شعری بدون حضور این کلمات شعر ادامه پیدا کند :
    بیا از مکر مادر زن بگوئیم

    حضور شما در حیتا غنیمتی است . حضورتان مستدام باد . :SS:

  4. درود و دو صد بدرود خدمت همکار و هم ولایتی عزیز ،همیشه اشعار جنابعالی قوت قلبی است برای ما بقی اعضا که با روحیه بالاتر در حیتا فعال باشیم؛خداقوت

  5. تبسم مقدم :
    احسنت خیلی قشنگ ودلنشین بودشعر جالبتون منو یاد هفته نامه گل اقا انداخت واقعا جذاب وشنیدنیه

    بنام خدا/ از اظهار نظر شما سر کار خانم مقدم ممنونم و خوشحال میشدم بیشتر اظهار نظر میکردید. آیا با انتقاد سازنده موافقید یا خیر؟ :SS:

  6. مهدی یاوری :
    سلام به سلیمان استواری .واقعا شعر زیبایی بود و باید گفت که در واقع نکاتی در این شعر دفن شده بود که چگونه برداشت کردن از آن به ذهن فرد خواننده بستگی دارد…

    بنام خدا/ درود بر آقا مهدی عزیز. حضور شما عرض کنم همانطور که در مقدمه به عرض رساندم بعضی از ابیات توصیه آن آقای ایکس است. و بعضی پیاز داغ خودم. و حالا چقدر در انجام منظورم موفق بوده ام نمیدانم. و به نظر شما مشکلات با به به و چه چه بهتر حل میشود یا با صداقت عیبها را گفتن؟ دوست دارم به این جواب خودم برسم.در هر حال از اظهار لطف شما ممنونم :SS: :gol:

  7. مجتبی عبدالهی :
    الحق که شعر زیبایی بود و مفاهیم بسیار عالی در آن نهفته و عیان بود . برای ترقی در کل عمر رعایت همین یک شعر کافی است . نکاتی چون:
    مبادا دوست را دشمن بگوئیم
    نکاتی هم بود که جای تردید در صحت آنهاست از نظر بنده و برداشت های مختلفی می توان از آنها داشت :
    به ما چه وضع یونان و فرانسه – بیا از برس و از کدکن بگوئیم
    نکاتی هم داشت که همیشه در شعر شما هست و امکان ندارد شعری بدون حضور این کلمات شعر ادامه پیدا کند :
    بیا از مکر مادر زن بگوئیم
    حضور شما در حیتا غنیمتی است . حضورتان مستدام باد .

    بنام خدا/ درود بر استاد گرامی جناب عبداللهی عزیز و دوست داشنی. حضور شما بزرگوار عرض کنم. ظرفیت انتقاد پذیری ما بسیار کم است. و همیشه وقت دوست داریم همه از ما تعریف و تمجید کنند. در صورتیکه از حضرت امام جعفر صادق (ع) روایت داریم به این مضمون: بهترین دوست من کسی است که عیبهایم را به من هدیه دهد. ولی متاسفانه ما منتقد خودمان را دشمن حساب میکنیم. و اما/ به ما چه وضع یونان و فرانسه/ بیا از برس و از کد کن بگوئیم به نظر این حقیر مشکلات اقتصادی ما به مراتب بیشتر از یونان و فرانسه میباشد. و با این موضوع به یاد این ضرب المثل افتادم: کل اگر طبیب بودی سر خود دوا نمودی.و شایسته است قبل از اینکه برای بیماری آنان نسخه بپیچیم به فکر این اقتصاد بیماری باشیم که رو به قبله دراز کشیده یکی کاه گل به دماغش داشته و یکی در حال پاشوره کردن و یکی امن یجیب میخواند و بعضی هم دنبال قبر کن و خرما و نقل میچرخند. و اما مادر زن عزیز و دوست داشتنی. اگر با دیگرانش بود میلی // چرا ظرف مرا بشکست لیلی. من به این طریق ارادت خود را به مادر زنم ابراز میکنم. و اما چرا به صورت منفی به این دلیل که از طرف دوستانی که دل خوشی از مادر زن ندارند به داشتن صفت رذیله زن ذلیلی متهم نگردم. :SS: :SS: :gol:

  8. حسین مرادی :
    درود و دو صد بدرود خدمت همکار و هم ولایتی عزیز ،همیشه اشعار جنابعالی قوت قلبی است برای ما بقی اعضا که با روحیه بالاتر در حیتا فعال باشیم؛خداقوت

    بنام خدا/ درود بر حسین مرادی گلی از بوستان حیتا از اظهار لطف شما بینهایت سپاسگزارم. هر چی دارم از همنشینی با شما خوبان است. بگفتا من گلی ناچیز بودم // و لیکن مدتی با گل نشستم // کمال همنشین در من اثر کرد // و گر نه من همان خاکم که هستم :SS: :gol:

  9. این شعر به تنهایی بک آیین نامه واسه سایت بود!!!!
    واقعا خسته نباشی.

  10. علی اکبر ایزدی :
    این شعر به تنهایی بک آیین نامه واسه سایت بود!!!!
    واقعا خسته نباشی.

    بنام خدا/ درود بر جناب ایزدی خوب و نازنین . از اظهار نظر شما تشکر میکنم. و اما جناب ایزدی گلم هر چند بزرگان گفته اند: اگر ارزش سخن به انداز نقره باشد ارزش سکوت به اندازه طلاست ولی شما بزرگوار خیلی خلاصه گویی کرده اید دوست داشتم بدانم نظر دوستان راجع به انتقاد کردن چیست؟ و اگر مخالفید دلایل خودتان را بنویسید. و به نظر دوستان خط قرمزها کدامند؟ در هر حال از شما ممنونم :SS: :gol:

  11. جناب آقای استوار : از لحاظ بنده کمتر کسی است که با انتقاد کردن مشکل داشته باشد . اگر انتقادی نبود اصلاح به ندرت اتفاق می افتاد .اصلا علاوه بر این خود انتقاد به نظر من زیباست . آدم برای اینکه ایده آل بشه اول باید عیب هاش رو بشناسه و رفع کنه. حتی گاهی جلسه انتقاد از هم برگزار می کنیم. در حیتا هم همینطور است . طبق شناخت از اکثریت اعضای شورا وسایر دوستان می دونم همگی انتقاپذیر هستند .
    راجع به خط قرمز ها گفتید باور کنید هیچ خط قرمزی در حیتا وجود ندارد مگر همانهایی که در همه جا وجود دارد. اگر در مطالب بی احترامی به شخصی باشد ، اگر مسائل اخلاقی در آن رعایت نشده باشد و…. خوب برای همه واضح است که قابل انتشار نیست . این موضوع گاهی با عدم رعایت آئین نامه شکلی سایت مخلوط می شود . به عنوان مثال گاهی یک شخص با اسم مستعار مطلب ثبت کرده و مدتها گلایه دارد که مطلبش چرا منتشر نمی شود .
    به هر حال مطمئن باشید هیچ خط قرمز خود ساخته ای وجود ندارد و انتقاد را همگی با جان و دل می پذیرند.( این حق را هم بدهید که برداشت ها گاهی متفاوت است و امکان بروز اشتباه از سوی همه ما وجود دارد )
    استوار باشید .

  12. @مجتبی عبدالهی
    بنام خدا/ سلام . از توضیحات مبسوط شما جناب عباللهی عزیز سپاسگزارم. به امید اینکه هر کس پایش را به اندازه گلیمش دراز کند. و وب سایت حیتا به محلی برای نزدیکتر شدن قلبها مبدل شود همچنانکه به حول و قوه الهی اینگونه بوده است :gol:

  13. با سلام وخسته نباشید خدمت اقای استوار محترم از نظر من شعرتون واقعا بینقصه .وانتقاد واقعا همیشه کارساز بوده وهست به شرطی که شنونده برداشت درستی از اون داشته باشه ودر زمان مناسبی انجام بشه ولی اگه زمان هم مناسب نباشه بعدا تاثیرش رو میگذاره اگه هم که در زمان مناسب بیان بشه که نورعلی نوره.و همانطور که دوستان هم اشاره کردنداز دیدگاههای مختلفی میشه به شعرتون نگاه کرد ومعانی مختلفی رو میشه از شعرتون برداشت کرد برا همین گفتم مثل طنز گل اقاست .واقعا وجود همچین شعرایی تو حیتا جاش خالیه که به مددشما انشااله پر میشه وواقعا اشعار جالب وبا مفهومیه ومعلومه که واقعا زحمت کشیدید دستتون درد نکنه اقای استوار همیشه پاینده باشید. :SS: :gol:

  14. @تبسم مقدم
    بنام خدا/ سلام. درود بر سر کار خانم مقدم. حضور شما خواهر عزیز عرض کنم سال گذشته شعری را در قسمت یاداشتهای حیتا گذاشتم تا منتشر گردد.نزدیک به یک ماه گذشت منتشر نگردید با تحقیقات به عمل آمده توسط ستون پنجم مطلع گردیدم در فیلتر حیتا گیر کرده است. لذا با واسطه قرار دادن ریش سفیدان قوم و با سانسور منتشر گردید در صورتی که از نظر بنده نیازی به سانسور نداشت. و نظر بنده بر این است ما باید در تمام دوران زندگی ظرفیت تحملمان را بالا ببریم و منتقد خودمان یا حکومت را به چشم دشمن نگاه نکنیم. ای بسا اگر مسئولین ما به نظریات کارشناسان اقتصادی عمل میکردند وضعیت اقتصادی ما اینگونه نبود که برای خرید مثلا مرغ صفهایی تشکیل دهیم و توسط خبرنگاران مغرض فیلم برداری و بیگانگان به ما بخندند. و اگر ابیاتی از قطعه ارائه شده نامفهوم است. مجبورم همچون نیاکانمان که در جوشانده کلپوره آنقدر نبات می انداختند تا مریض تلخی آنرا حس نکند دردها را در قالب طنز بیان کنم. تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل. :SS: :gol:

  15. جگر گوشه گفت:

    سلام سلیمان عزیز. بسیار عالی بود خوشحالم که با دستمایه ی طنز و خنده خط قرمزهای حیتا را یه جورایی رد میکنی دقیقا مثل دور زدن تحریمهاست. موفق و منصور باشی یا حق

  16. با سلام وخسته نباشید شعرتون واقعا عالیه وخوب تونستین با دستمایه طنز مشکلات روزمره مردم که گریبانگیرمونه نشون بدین وامیدوارم همیشه موفق وموید باشید وحیتاییان رو از اشعارتون بینصیب نذارین :gol: :gol: :Y:

  17. بنام خدا/ سلام. و درود بر جناب نیکوعقیده عزیز. از اظهار لطف حضرت عالی سپاسگزارم و امیدوارم از محضر دوستان در گلستان حیتا بهره برده و بدون فضولی و دست به عصا به گونه ای راه برویم که گربه شاخمان نزند و به فول معروف کج دار و مریز این چند صباح عمر که با سرعت باد که هیچ بلکه ما فوق صوت در حال گذر است را طی کنیم و کاری کنیم بهر صواب نه سیخ بسوزد و نه کباب و گاهی به میخ بزنیم و گاهی به نعل . انشاالله :SS: :SS: :gol:

  18. زهرا فیاضی مقدم :
    با سلام وخسته نباشید شعرتون واقعا عالیه وخوب تونستین با دستمایه طنز مشکلات روزمره مردم که گریبانگیرمونه نشون بدین وامیدوارم همیشه موفق وموید باشید وحیتاییان رو از اشعارتون بینصیب نذارین

    بنام خدا/سلام درود بر خواهر گرامی سر کار خانم فیاضی مقدم از اظهار لطف شما ممنونم که وقت گذاشتید برای اظهار نظر و امیدوارم از راهنمایی دوستان بیشتر بهره مند شوم به امید موفقیت و نشاط و شادی برای تمام انسانها به خصوص هموطنان گلم و به ویژه عزیزان حیتا نشین. انشاالله :SS: :gol:

  19. علی نجفی گفت:

    درود بسیار به شاعر شیرین سخن حیتا جناب مستطاب استوار عزیز.
    شعرتان همچون همیشه بسیار دلنشین و شیرین است با همان طنز و کنایه هایی که نثار این و آن کرده اید.این و آنهایی که به جد کمتر میشود بهشان کنایه زد.وحضور همیشگی مادر زن که قهرمان بلا منازع اشعار شماست و ظاهرا هر چقدر خواجه ی شیراز به رند و رندی و رندان ارادت داشت شما در حق مادر زن این ارادت را ادا کرده اید.حتی در یک تفسیر عرفانی که یکی از دوستان از مجموع سروده های شما داشت معتقد بود که نماینده ی انسان کامل در اشعار شما همین مادر زن است!العهده علی الرفیق من!.اشعارتان دل نشین است و حضورتان موهبتیست برای حیتا.سایه تان مستدام باد و حضورتان مستمر :SS:
    در تکمیل حرفهای مجتیبی مبنی بر نبود خط قرمز خاصی در حیتا اضافه میکنم علاوه بر مطالبی که توهین به شخصی یا عقیده ای باشند یا منافی عفت عمومی تلقی شوند مطالب بی ربط و بی محتوا که بیشتر به سخریات می مانند نیز منتشر نمیشوند!

  20. @علی نجفی
    بنام خدا/ درود بر برادر بزرگوار جناب نجفی عزیز.از لطف شما نسبت به این حقیر ممنونم. نقل میکنند دانشمندان علوم اجتماعی جمع شدند تا بر رسی کنند و بدانند از زمان حضرت آدم تا کنون چه کسی از همه خوشبخت تر بوده است نهایتا به این نتیجه رسیدند در روی این کره خاکی تنها یک نفر خوشبخت زندگی کرده و تا زمانیکه حضرت اسرافیل در صور بدمد کسی دیگر محال است به آن برسد. و آن حضرت آدم (ع) است. به چند دلیل:۱- زیر بار خرج عروسی نرفته است ( نیازی به این کار نداشته است)۲- هیچ وقت زنش نگفته پیش از تو صد تا خواستگار داشتم۳- هیچ وقت زنش نگفته اگه اینکار را بکنی میرم خانه بابام۴- حضرت آدم باجناق و برادر زن و خواهرزن مادر زن نداشته است. و اما از شوخی گذشته دلیل آوردن نام مادر زن در نوشته های من ارادت خالصانه ام به این مادر عزیز میباشد و من و همسرم در این دنیای به این بزرگی با داشتن میلیونها پدر و مادر دو نفریمان همین یکی را داریم. و به قول ناصر خسرو اگر با دیگرانش بود میلی/ چرا ظرف مرا بشکست لیلی این هم یک نوع ارادت است از نوع فدیهه ای آن. و اما توهین این از آن جمله های است که باید در شب چله بزرگ با یکدیگر زیر کرسی که نه آنقدر سرد باشد که سرما بخوریم و نه آنقدر گرم باشد که خوابمان ببرد راجع به آن صحبت کنیم. البته اگر مقداری هم تخمه باشد بدک نیست. به امید همچین شبی انشاالله :SS: :SS: :gol:

  21. سلام اقای استوار خیلی دقیق به مسائل روز اشاره کردین ودر مایه طنز به مشکلات روزمره پرداختین شما میتونین یه نشریه طنز بزنید با این طبع شعر عالیتون .خدا قوت موفق وموید باشید :ZZ: :ZZ: :gol:

  22. ترنم مقدم :
    سلام اقای استوار خیلی دقیق به مسائل روز اشاره کردین ودر مایه طنز به مشکلات روزمره پرداختین شما میتونین یه نشریه طنز بزنید با این طبع شعر عالیتون .خدا قوت موفق وموید باشید

    بنام خدا/ درود بر شما خدا را شکر اهالی حیتا همگی اهل طنز و شوخ طبعا خدا را سپاسگزارم اگر بتوانم گاهی یک لیوان چایی با دو دشلمه قند به دست دوستان بدهم و خستگی در گیری با زندگی ماشینی را از طنشان بیرون کنم. از اظهار نظر شما ممنونم و برای شما آرزوی موفقیت دارم :SS: :gol: