چغازنبیل 4798 روز پیش
بازدید 137 ۶ دیدگاه

دیدگاه مردان بزرگ وکوچک

پادشاهی را شنیدم که به کشتن اسیری اشارت کرد، بیچاره در آن حالت نومیدی به زبانی که داشت ملک را دشنام دادن گرفت و سقط گفتن که گفته¬اند هرکه دست از جان بشوید هرچه در دل دارد بگوید.
وقت ضرورت چو نماند گریز
دست بگیرد سر شمشیر تیز
مَلــَک پرسید : «این اسیر چه میآ¬گوید ؟»
یکی از وزیران نیک محضر گفت : ای خداوند همیآ¬گوید : «والکاظمین الغیظ و العافین عن الناسآ«ملک را رحمت آمد و از سر خون او درگذشت.
وزیر دیگر که ضد او بود گفت : «ابنای جنس ما را نشاید در حضرت پادشاهان جز راستی سخن گفتن. این ملک را دشنام داد و ناسزا گفت.»
ملک روی ازین سخن درهم آمد و گفت : «آن دروغ پسندیدهآ¬تر آمد مرا زین راست که تو گفتی که روی آن در مصلحتی بود و بنای این بر خبثی.« چنانکه خردمندان گفته ¬اند : «دروغ مصلحت آمیز به ز راست فتنه انگیز»
هر که شاه آن کند که او گوید
حیف باشد که جز نکو گوید
و بر پیشانی ایوان کاخ فریدون شاه، نبشته بود :
جهان ای برادر نماند به کس
دل اندر جهان آفرین بند و بس
مکن تکیه بر ملک دنیا و پشت
که بسیار کس چون تو پرورد و کشت
چو آهنگ رفتن کند جان پاک
چه بر تخت مردن چه بر روی خاک

نظرات کاربران

با نظرات خود، ما را در ادامه مسیر راهنما باشید.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. نوه ديگه حجي مراد گفت:

    مطالب جالبی است ولی بنظر بنده این مطلب و مطلب قبلی تقریبا شبیه هم و تو مایه های مطالب خنجلوکی می باشد و بهتر بود هر دو در یکی ادغام می شد . نمی دانم هدفتون از اینکه مطالب را کوچک و جدا ثبت می کنید چیست ؟؟؟؟؟
    ما که آخرش شما را نشناختیم . یک نشونی بدین بد نیست
    خداقوت هوووووو

  2. چغازنبیل گفت:

    سلام نوه دیگه قوم عزیز اولا علت اینکه به تناوب درج شد شاید کوته اندیشی چغازنبیل است وبر این با ور است که حیتا ئیان هم مثل خودش کم حوصله اند ومطلب کم را راغب ترند البته این یک اعتقاد است که تمیز غلط ودرست بودنش با خواننده است ثانیا در مورد تعرفه خویش بروید به جغازنبیل ودقت کنید قطعا نوه حجی مراد وحجی معصومه که بنظر بنده هردوزنده یاد زیرکی خاصی داشتند ونو ه شان از ژن انها است تیز تر ازین حرفااست ودر خرابه های چغازنبیل نام خانوادگی مرا خواهد یافت با تشکر از اظهار نظرتان قوم عزیز

  3. salam khaste nabashid matalebe ghashangi bod vali manam ba nave dg haji movafegham in matlab va matlabe baditon mishe goft ye sheklan , hata az titre yeksani ham barkhordaran . vali khob az harche begzarim sokhan dost khosh tar ast matalebeton vaghan jaleb va dar khore tavajoh ast. mamnon. :gol:

  4. ناشناس گفت:

    از گستان سعدی

  5. نوه ديگه حجي مراد گفت:

    ممنون جناب چغازنبیل. قوم خویش گرامی .خیلی نشونی خوبی دادین . رفتم یک کنکاش حسابی کردم . از دو جهت خوب بود . هم شما رو شناختم و هم اطلاعات خوبی از خود چغازنبیل که تا حالا فقط اسمشو شنیده بودم بدست اوردم.
    از مصاحبت با شما خوشحالم خداقوت هووووووو

  6. چغازنبیل گفت:

    منم از مصاحبت جو ون های فرهیخته ای مثل شما احساس خوبی پیدا میکنم مضاف به اینکه افتخاری است که همخون های من در چنین مسیر هایی طی طریق میکنند برو به امید خدا توفیقات روز افزون برایتان مورد تقاضا است