مرادي 4854 روز پیش
بازدید 126 ۷ دیدگاه

چگونه و چه زمانی بنزین بزنیم؟

سلام بر اهالی حیتا

از آنجا که در آستانه عید فرخنده امام زمان (عج) ایام برات و تعطیلات این روزها هستیم ، مسلماً با افزایش شدید سفرها در این بازه زمانی بویژه به مقصد ولایت عزیزمان رودمعجن مواجه خواهیم بود . بنابراین مناسب دانستم که این مطلب را  به نمایش گذارم

 ضمن تبریک پیشاپیش این عید خجسته اطّلاعاتی که ذیلاً ذکر می‌شود بسیار جالب و سبب صرفه‌جویی، یا بهتر بگویم، استفادهء بیشتر و بهتر از بنزینی است که خریداری می‌نمایید. 

 

فقط صبح زود که حرارت زمین هنوز در پایین‌ترین حدّ قرار دارد بنزین بزنید.  به خاطر داشته باشید که در تمام پمپ‌بنزین‌ها مخزن سوخت در زیر زمین قرار دارد.  هرچه زمین سردتر باشد، بنزین غلیظ‌تر و متراکم‌تر است.  وقتی هوا گرم می‌شود، بنزین منبسط می‌گردد.  بنابراین، خرید بنزین در بعد از ظهر و حتّی شب که هنوز هوا کاملاً سرد نشده و بر بنزین اثر نگذاشته، سبب می‌شود که یک لیتر شما واقعاً یک لیتر نباشد.  در صنعت نفت، گرانش معیّن و حرارت بنزین، گازوئیل و سوخت هواپیما، اتانول و سایر محصولات نفتی نقشی مهم ایفا می‌کند.

هر درجه حرارت که افزایش یابد منفعت زیادی نصیب این صنعت می‌کند.  امّا جایگاه‎های سوخت دارای دستگاه جبران حرارت در پمپ‌هایشان نیستند.

وقتی مشغول بنزین زدن هستید، دستگیره را تا آخر فشار ندهید.  اگر نگاه کنید می‎بینید دارای سه درجه است: کُند، متوسّط و تند.  در حالت کُند میزان تبخیر را که در اثر پمپ شدن بنزین حاصل می‌شود به حدّاقلّ می‌رسانید.  همهء شیلنگ‌ها دارای محلّ  بازگشت بخار هستند.  اگر سریع بنزین بزنید، مایع دیگری که وارد مخزن بنزین شما شده بخار می‌شود.  این بخار مکیده شده وارد مخزن زیرزمینی می‌شود به طوری که وقتی شما بنزین می‌زنید، در واقع به آن میزان که دستگاه نشان می‌‎دهد بنزین نزده‌اید.

یکی از مهم‌ترین نکات برای بنزین زدن این است که وقتی باک اتومبیل نصفه است بنزین بزنید.  دلیل آن این است که، هرچه بنزین بیشتری داخل باک باشد، هوای کمتری فضای خالی آن را اشغال می‎کند.  بنزین به مراتب سریع‌تر از آنچه که تصوّر می‎کنید تبخیر می‌شود.  مخازن ذخیرهء بنزین دارای سقف داخلی شناور هستند.  این سقف به عنوان نقطهء صفر بین بنزین و جوّ عمل می‌کند تا تبخیر را به حدّاقل برساند.  .

نکتهء دیگری که باید یادآوری کنم این است که اگر تانکر بنزین در حال تخلیه به مخزن بنزین باشد و شما هم در جایگاه سوخت باشید، در آن موقع بنزین‌ نزنید.  به احتمال زیاد بنزینی که تخلیه می‌شود سبب می‌گردد که بنزین داخل مخزن به هم بخورد و آنچه از آشغال و آلودگی که معمولاً ته‌نشین می‌شود، بالا بیاید و قسمتی از آن نصیب اتومبیل شما شود.

 

امیدوارم این نکات برای حفظ ارزش پول شما مفید بوده باشد

نظرات کاربران

با نظرات خود، ما را در ادامه مسیر راهنما باشید.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. زمستان گفت:

    اینهم از همون دسته ی مطالب گروه “بکار اَمَد”بود که واقعا بکار میاد.قابل توجه اینکه شخص شخیص بنده اکثر اوقات کله ی ظهر بنزین میزنم،دستگیره رو هم تا ته “خچار”میدم و تا چراغ بنزینم روشن نشه دریغ از قطره ای بنزین که داخل باک ریخته بشه :YY: :YY:
    خدا قوت هوووو

  2. پدر گفت:

    ممنون ازین امر به معروف استدلالی تون واقعا بکارآمد بود و چیز فهم کننده :VV:

  3. سلام بر نوه گرام ، عضو گروه بکار آمد
    مطلب خوبی بود و قابل استفاده.
    باید عرض کنم که من هم دقیقا از نکات شما البته برعکس مثل زمستان استفاده میکنم..
    سر ظهر / باک خالی / پرسرعت
    البته باید عرض کنم این نکات مربوط به سرمایه داران حیتا بود و ما فقرا باید نکات سی ان جی رو مرور کنیم.
    نکات اصلی(سی ان جی )کارها:
    ۱: آمارگیری ساعت کاری پمپ های گاز
    ۲: خواندن نماز شب ( چون در اون موقع میتونید بعد از نماز در کمترین زمان ممکن از پمپ گاز استفاده کنید)
    ۳: همراه داشتن ۴لیتری: تا وقتی حواس صاحب گاز نبود چهار لیتری رو پر کنید.
    گفتید بنزین یاد یه خاطره بنزینی افتادم.

    یادش بخیر ۲ ماه پیش بود که با زمستان داشتیم توی جاده میرفتیم.با ماشین دو گانه سوز.
    چشمتون روز بد نبینه. گاز تموم شد و بنزین تموم هم تموم شد.تو بر بیابون مونده بودیم چه کنیم. یه روستا پیدا کردیم و در به در دنبال بنزین. تا بالاخره یه ۴ لیتری پیدا کردیم.
    خدا قوت هووووووووو

  4. باز خوش به حال منصف که دو گانه سوز داره ا
    اقا اونایی که مثل ما الاغ سوار میشن کی بنزین بزنن؟ چند لیتر بزنند خوبه؟ :ZZ: :U: :ZZ:

  5. اوحده اوو گفت:

    پس این خصلت همه ماهاس که۱- سره ظهر بنزین بزنیم ۲- چراغ بنزین روشن بشه و شاخصش بنزین خودشو به ته اونقدر فشار بده که بخواد از شیشه بزنه بیرون ۳- خشار مضاعف دستگیره که فکر میکنیم هرچی بیشتر بخشاریم بهتر است .البته یک راه کاربردی دیگه هم یادت شده واون اینه که وقتی باک پر شد ودیگه لو ولو رفت ماشین را گرفته و به سمت راست وچپ تکان دهید تا جا باز شود مثل ادمایی که میرن مهمونی وغذا میخورن ویک تکونی به خودشون میدن جا باز بشه تا دوباره مشغول شن :YY:

  6. نوه ديگه حجي مراد گفت:

    @منصف
    به به جناب منصف شاداماد عزیز . چشم ما به جمال شما روشن . آقا تبریکات فراوان ما را پذیرا باشید. مراسم خوب بود الحمدا… شنیدم اکثر بچه های حیتا حضور داشتند. با این حساب باید خیلی جالب بوده باشد. حتما عکس یادگاری با بچه های حیتا گرفتید. کاش بذارید تو سایت تا همه مستفیض شوند.
    ضمنا آفرین واحسنت می گویم بر این پشتکار شما . فکر می کردم حداقل تا یک ماه بعد از مراسم از فرط خستگی نای کار کردن و از آن جمله امدن به حیتا را نداشته باشید.
    منده نبشی هووووووووو

  7. اشنا گفت:

    دستت دردنکنه که به فکرمابودی واقعا برای من جالب بود :Y: