چغازنبیل 4863 روز پیش
بازدید 441 ۴ دیدگاه

حیتا یعنی چه؟

واقعاً نمی دانم چرا این واژه برای این سایت در نظر گرفته شده است. هر چه باشد واژۀ بسیار زیبا و مأنوسی است. چه آن که از چشمه حیتا گرفته شده و آب مایۀ حیات است. و همان آب بوده که مردم اولیه ساکن این محل را به اینجا کشانده بنا بر این میتوان گفت این واژه  حتما با دقت  بر این سایت نهاده شده.

و اما در باب وجه تسمیه حیتا و. پاسخ این که حیتا یعنی چه؟ نظراتی در سایت گفته شده است که بسیار محترم وارزنده است. ولی به نظر بنده شاید بتوان گفت چشمه حیتان بوده است  که با دقت نظر در نحوۀ گویش مردم رودمعجن که وژاگان عربی بسیاری در آن مشهود است حیتا  ن  یک واژه عربی است و اگر چنین باشد از کلمۀ حوت عربی به معنی ماهی گرفت شده است. شاهد این مدعی  اینستکه در روایات و احادیث هم نظیر این کلمه مشاهده  شده ا ست.

از جمله در کتاب الفردوس جلد سوم ص ۷۵ آمده است:

«قال رسول الله (ص): العلماء ورثۀ الانبیاء و یحبهم اهل السماء و یستغفر لهم الحیتان فی البحر اذا ماتوا»

با کمی دقت در رودخانۀ رودمعجن مشاهده می کنید که از چشمۀ حیتا به طرف پایین  در رودخانه ماهی  دیده می شود اما از حیتا به طرف آبشار ماهی دیده نمی شود. حال این که چرا در پایین ماهی هست و در بالا نیست یک موضوع زیست شناسی است. تصور می کنم که در قدیم در حول و حوش این چشمه که احتمالا آب فراوانی داشته است و مردم اب اشامیدنی خودرا از ان تامین میکرده اند در چشمه ماهی های زیادی وجود داشته و به همین جهت هم  احتمالافرهیخته ترین فرد محل که به لغت عربی هم آشنایی داشته اینجا را چشمۀ «حیتان»  نام گذاری نموده است یعنی چشمه ای که ماهی دارد و در اثر گذر زمان «نون» حیتان ساقط شده است. لازم به ذکر است که تا همین اواخر وپیش از لوله کشی اب  مردم با کوزه وسطل وامثال اینها  اب اشامیدنی خویش را از همین چشمه تامین میکردند با احترام به سایت وهمه خوانندگان  مو همیقذر مدنیستم  . ازی حد او

برچسب‌ها:

نظرات کاربران

با نظرات خود، ما را در ادامه مسیر راهنما باشید.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. زمستان گفت:

    گمانم شش هفت ماه پیش بود که در اون حیتای قبلی که مرحوم شد و به تاریخ پیوست یه بحث کوچکی در مورد اسم حیتا در گرفت . هرکس نظری داد در مورد وجه تسمیه حیتا که البته بعضی از وجه تسمیه ها مزاح بود و برخی هم تا حدی جدی وبیشتر هم برداشت خود بچها بود از اسم حیتا ولی هیچ کس از این زاویه که شما به قضیه نگاه کردی نگاه نکرده بود.با توجه به اون چیزی که شما گفتی وجه تسمیه ی معقولی به نظر میرسه.اینکه واقعا اینجور بوده یا نه معلوم نیست ولی حدااقل حدسی که شما زدی حدس معقولیه و میشه روش خیلی بیشتر از وجه تسمیه های قبلی حساب باز کرد.
    خدا قوت هوووووو

  2. سلام جناب چغازنبیل
    مطلب جالبی بیان کردین کاش منبعی بود که به یقین میرسیدین :SS:

  3. سلم واقعا مطلب خوبی بود من نمیدونستم که در پایین ماهی است و در بالا نیست اینم نکته قابل تاملی ممنون

  4. بررسی از دیدگاه جالبی بود. من بارها گفتم که این حیتا سابقه دار بوده اما کو گوش شنوا . اتفاقا گفته شده وقتی هابیل و قابیل با هم دعوا میکردند یکی از بحث های اصلی شان بر سر مالکیت حیتا بود.