نجمه عبداللهی 4874 روز پیش
بازدید 114 ۱۲ دیدگاه

گذری بر روستاهای زیبای ایران

دریاچه زریوار

 

(سلام دوستان. این قسمت بجای معرفی روستاهای زیبا به معرفی دو منطقه زیبای استان کردستان پرداختم چون به نظرم خیلی زیبا و قشنگ اومدن خواستم شما هم ببینید.)

تالاب آب شیرین زریبار ( به کردی: Zrêbar, Zrêwar) در فاصله ۳ کیلومتری غرب شهر مریوان، در استان کردستان ایران و از مکان‌های دیدنی و گردشگری این استان است. آب تالاب شیرین است و از تعدادی چشمهٔ کف‌جوش و بارش تأمین می‌شود. در بیشتر زمستان‌ها سطح دریاچه کاملاً یخ می‌بندد. این تالاب در طول جغرافیایی ′۸°۴۶ و عرض جغرافیایی ′۳۲°۳۵ و ارتفاع ۱۲۸۵ متری از سطح دریا واقع گردیده‌است. طول دریاچه زریوار حدود ۵ کیلومتر و عرض آن حدود ۱٫۶ کیلومتر است. وسعت تالاب به دلیل تغییرات حجم آبی در فصول مختلف متغیر و حداکثر عمق آن ۵/۵ متر است.

تالاب زریبار یکی از منحصر به فردترین دریاچه‌های آب شیرین در جهان بشمار می‌رود و کلیه شرایط جامع یک تالاب بین‌المللی را داراست و حتی مواردی از رفتار و عملکرد برخی از موجودات مشاهده می‌گردد که تاکنون مطالعه و یا اعلام نشده‌است که نیاز به بررسی بیشتر را می‌طلبد.

حجم تقریبی آب تالاب حدود ۳۰ میلیون متر مکعب برآورد شده‌است. .تالاب زریبار به عنوان یک واحد اکولوژیکی و یک اکوسیستم آبی در کردستان پدیده‌ای بسیار زیبا و نادر می‌باشد. زریوار با قرار گرفتن در یک دره طولی نسبتاً وسیعی از دو طرف غرب و شرق با کوههای پوشیده از جنگل احاطه شده‌است. پوشش غالب اراضی در این منطقه را جنگل و بیشه زارهای نیمه انبوه تشکیل می‌دهند که گونه غالب جنگلی آن بلوط ایرانی بوده و در حالیکه سایر گونه‌های جنگلی دیگر مانند گلابی وحشی، زالزالک، بادام در شیبها و نقاط مختلف آن خودنمایی می‌کند.

از پوشش‌های گیاهی دریاچه می‌توان به گیاهان شناور چون سراتوفیلیوم، سریوفیلیوم و گونه‌هایی از گیاهان خاردار و از گیاهان حاشیه‌ای می‌توان به گونه‌های نی، هزارنی، بارهنگ آبی، نیلوفر آبی، علف هفت‌بند، پیچک‌ها، لویی و بزواش، جگن و نعناع اشاره کرد.

در حال حاضر بیش از ۳۱ گونه پرنده بومی و مهاجر زندگی می‌کنند که از این تعداد تقریباً ۱۴ گونه بومی و مابقی انواع پرندگان مهاجرند. اردک سرحنایی و سرسبز (Anos platyrhynchos)، اگرتها، بوتیمار بزرگ و کوچک، انواع چنگر، پرستوهای دریایی، کشیم بزرگ (Podiceps cristafus) و کشیم کوچک (Tachybaptus ruficolis)، کاکائیها، حواصیل خاکستری، خوتکا، گیلار، و پرندگان شکاری همچون سنقر تالابی و دلیچه از گونه‌های با اهمیت و ارزشمند این تالاب به شمار می‌آیند.

غارکرفتو

کَرَفتو

(به کردی: ئه‌شکه‌وتی که‌ره‌فتوو، Eşkewti Kereftû) نام یکی از غارهای مهم ایران است.

Karaftu.jpg

 

این غار در فاصلهٔ ۶۴ کیلومتری شهر سقز در نزدیکی روستای کرفتو، در استان کردستان قرار دارد و از جاذبه‌های گردشگری این استان است. کتیبه‌ای یونانی بر سردر یکی از اتاقهای طبقهٔ سوم این غار وجود دارد که از این غار به عنوان معبد هراکلس نام برده‌است. در معماری این غار علاوه بر ایجاد اتاقها و راهروهای عبوری، سعی شده تا اتاقها با هم مرتبط باشند. نورگیرهایی به سمت بیرون تعبیه شده‌اند و بر دیوارهای غار در بعضی از اتاقها نقوشی به صورت تجریدی از حیوانات، انسان و گیاه حجاری شده‌است.

با توجه به پژوهشهای به عمل آمده، در دوران میان‌زیستی کرفتو در زیر آب بوده‌است و در اواخر این دوره ارتفاعات آن از آب خارج شده‌است. غار کرفتو از غارهای آهکی و طبیعی است که در ادوار مختلف تغییرات و دگرگونی‌های عمده و دخل و تصرفات بسیار در آن به وجود آمده‌است. در حال حاضر طول غار حدود ۷۵۰ متر است و راههای فرعی متعددی از آن منشعب می‌شود. غار چهار طبقه دارد و حجاران هنرمند، به زیبایی فضاهایی را در مدخلهای غار تراشیده و اتاقها، راهرو و دالانهای متعددی را به وجود آورده‌اند.

این غار در سال ۱۳۷۹ گمانه‌زنی شد و با بررسی‌های باستان‌شناختی در محوطهٔ بیرون و داخل غار آثاری از دوران‌های مختلف به دست آمد. کشف تراشه‌های سنگی در طبقهٔ چهارم و محوطهٔ بیرون غار می‌تواند نشانه‌ای از استفادهٔ انسان در دوران پیش از تاریخ از این غار باشد. همچنین نمونهٔ سفال‌ها و اشیای به دست آمده، ادامهٔ سکونت انسان را در طول دوران تاریخی اشکانی و ساسانی و دوران اسالمی یعنی سده‌های ششم تا هشتم هجری را مسجل می‌سازد. اقداماتی در طول سال‌های ۱۳۷۸ و ۱۳۷۹ انجام شده که شامل سامان‌دهی محوطهٔ بیرون غار، پلهٔبندی، سکوهای استراحت، پارکینگ، سرایداری، سرویس‌های بهداشتی و برق‌کشی غار است.

نظرات کاربران

با نظرات خود، ما را در ادامه مسیر راهنما باشید.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. جگر گوشه گفت:

    سلام.من زمانی به جهت موقعیت کاری به کردستان زیاد سفر میکردم شاید به صراحت بتوان کفت که منطقه کردستان از زیباترین مناطق تفریحی و گردشگری ایران است ولی حیف که ناشناخته مانده است. میتوان گفت که شمال ایران جذابیتهای کردستان را ندارد من به شخصه بر این باورم چون تجربه کرده ام. البته اشاره ای به فرهنگ و رسوم کردستان نکرده اید که بجای خودش سر فصلی جدا دارد فوق العاده میهمان نواز بی الایش و بسیار صادق و متعهدند.

  2. اوحده اوو گفت:

    سلام به پاییزان گرامی
    عکس ها که نیگا میکنه ادم خیلی هوس میکنه حتما یک سر بزنه از این مناطق .قبلا هم یک پیشنهاد دادم که از عکس بیشتر استفاده کن تا کیفیت کار بره بالا ولی در کل خیلی قشنگ بود منتظر مطالب قشنگ بعدیت هستم :gol:

  3. ناشناس گفت:

    سلام و خسته نباشید من طرف غرب کشور رو بیشتر از شمال دوست داشتم ودارم مثل کردستان همدان اردبیل بگذریم ولی فرصتی نشده به این شهرها مسافرت کنم و با دیدن این عکسها شوق وذوق رفتن بیشتر در من ایجاد شده ما که نمیریم ولی همین عکسها هم عنیمته دستت درد نکنه جیگر :SS: :BB:

  4. سلام به پاییزان
    عکسات و مطالبت واقعا از لحاظ محتوایی بسیار غنی است من یک بار به کردستان رفتم واقعا شهر زیبا و از لحاظ گردشگری بسیار غنی است وهمین طور که در مطالبت عنوان کردی دریاچه زریوار در میوان واقع است که من اینجا رفتم که اسمشو فکر میکردم به همون دریاچه مریوان مشهور باشه که شما میگی زریوار که حتما درسته ومن چون این مطالب به رشته تحصیلی ایم خیلی نزدیکه واقعا استقبال کردم و به دردم خورد. :SS:

  5. فک کنم تیتر بعدی مطلبتون اینطور باشه :
    سلام دوستان این قسمت به جای پرداختن به روستاهای ایران به دو تا از مناطق دیدنی خارج از کشور میپردازیم.
    و قسمت بعد :
    سلام دوستان ……………این دفعه به مناطق دیدنی ۲ سیاره از منظومه شمسی میپردازیم.
    البته اگه به سمت ستاره شعرای یمانی هم بری بد نیست.
    من کردستان زیاد نرفتم . چند بار گذری رد شدم اما به مقصد همونجا کم رفتم.اونجا هم رفت تو برنامه. خسته نباشی پاییزان گرامی.

  6. نوه دگه حجي مراد گفت:

    ممنون از مطلب خوبت . مرا بردی به خاطره ها . یادش بخیر
    واقعا کردستان و بویژه منطقه اورامان جای خیلی زیبایی است . قایق سواری بر روی این دریاچه بخصوص هنگام غروب که بسیار غروب رویایی و دل انگیزی دارد . یک خاطره به یاد ماندنی برایتان به جای می گذارد. حتما کردستان را در برنامه سفرهایتان جای دهید.

  7. سلام بر پاییزان عزیز.
    مناطق زیبایی را معرفی کردی آدم ترغیب میشه یک سری به اونجا بزنه .
    خسته نباشی :gol:

  8. سپاس از نظرات همه دوستان و خوشا به حال نوه دگه که هر جایی رو معرفی میکنی رفته و سر زده، امیدوارم ما هم بتونیم بریم :gol: .

  9. زمستان گفت:

    من یکی دوماه پیش که رفتم اورامان دریاچه ی زریوار هم توی برنامه بود که متاسفانه فرصت نشد ولی توی برنامه هست.هرکدوم از عزیزان قصد مسافرت به اونجا رودارن من از همین الان اعلام امادگی میکنم.طبق شنیده ها جای بسیار عالییه مخصوصا در فصول معتدل سال.فروردین و اردیبهشت.شهریور و مهر.
    خداقوت حضرت پائیزان هووووو

  10. خزان گفت:

    خسته نباشی پاییزان عزیز!بدون تعارف بگم یکی از بهترین مطالب حیتا همین معرفی مکان هایی که شما دارین!نسبت به برخی عزیزان که فکر میکنن نیاز حیتا فقط شعر و قطعه ادبیه!البته قصد توهین به هیچ کس نداشتم و فقط نظری دادم!

  11. سلام بر پاییزان از داخل عکس که معلوم جای قشنگی مطلبتون جالب اما بهتر از نزدیک دید .پس از شما میخوام جاهایی رو بگید که در اطراف رودمعجن باشه تا ما هم هر زمان که تونستیم بریم ببینیم : :MM:

  12. سلام بر پاییذان عزیز تر از جان مطالب بسیار پر بار مفید بود انشاالله همراه با هم بتوانیم سفری به این عجایب هفت کانه ایران داشته باشیم خدا قوت