حسین فتوحی 4874 روز پیش
بازدید 229 ۷ دیدگاه

بازی بومی و محلی هفت سنگ

 

این بازی یکی از بازیهای جالب وقدیمی ایران است که دربین جوانان ونوجوانان و بزرگسالان علاقمند ان زیادی دارد وبصورت گروهی وتیمی انجام میگیرد.
هرتیم یا گروه  تشکیل گردیده از ۴ الی ۷ بازیکن که این تعداد قابل تغییر است وممکن است بیشتر هم باشد.

وسایل بازی :
الف : توپ دراندازه توپ تنیس
ب:   هفت قطعه سنگ پهن تقریبا به اندازه کف دست

زمین بازی :
زمینی است مستطیل شکل به عرض ۴ متر تا ۱۰ متر وطول ۱۵ تا ۳۰ متر

زمان بازی :
۲۰ الی ۳۰ دقیقه میباشد که کمیته فنی مشخص می نماید.

نحوه بازی :
برای شروع بازی توپ دردست یک گروه که به فاصله ۷ متری از دایره  وسط روی خطی که مشخص شده ، قرار می گیرد وگروه دیگر هفت قطعه سنگ را در دایره ای به قطر ۲۰ سانتی متر روی هم چیده ودرکنار آن می ایستند وگروهی که توپ دردست دارند به ترتیب توپ را به سوی سنگهای روی هم چیده شده پرتاب می کنند ووقتی توپ به سنگها برخورد نمود وروی زمین پخش شد بایستی نفرات گروه مدافع توپ را برداشته وبا توپ به سوی افرادی که سعی می کنند سنگهارا مجددا روی هم در دایره بچینند پرتاب کنند . اگر درزمان چیدن سنگها توپ به نفرات گروهی که مشغول چیدن سنگها هستند اصابت کرد تیم برنده خواهد شد ویک امتیاز به نفع خود کسب می کنند ولی اگر افراد تیمی که سنگها را روی هم می چینند زودتراین عمل را به پایان برسانند وتوپ به آنها برخورد نکند آنها صاحب ۷ امیتاز می شوند وبا کسب این امتیار توپ را به حریف واگذار کرده آنهااین عمل را انجام میدهند . باانجام دادن این اعمال وبا کسب امتیاز ۷ یا پایان یافتن وقت ،گروه برنده مشخص میشود

برچسب‌ها:

نظرات کاربران

با نظرات خود، ما را در ادامه مسیر راهنما باشید.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. بازی هایی مثل هفت سنگ و در رودمعجن گوی رییک برای همه خاطرات زیادی رو تداعی میکنه. بیشترین خاطره اش مبحث ( تغل )است.
    گاهی میزان تغل به حدی میشود که بازی را از جریان خارج میکند.
    اصطلاحاتی مثل ( گوی خورده و گوی نخورده ) در این ۲ بازی زیاد بکار میرود.
    البته از اصطلاح شتاحی هم نباید گذشت که به کسانی گفته میشه که در (تغل) دستی دارند.

  2. نوه دگه حجي مراد گفت:

    سلام و خداقوت
    بنده فکر می کنم جنابعالی این توضیحات را از از یه جایی گرفتید و خودتان ننوشتید چون این قواعدی که ذکر کردید هیچکدام در ولایت ما رعایت نمی شود . یعنی اصلا این بازی قانونی برای خود ندارد و کاملا هرجوررسی در هر زمینی کوچیک و بزرگ ،‌پست و بلند و هر توپی حتی گاهی اوقات از مقدار بسیار زیادی پارچه و لته کهنه که همه آنها داخل یک جوراب می رود تا شکل گرد در بیاید و هر سنگی که دم دست باشد و با هر تایم و زمانی بسته به حوصله شرکت کننده ها انجام می شود.

  3. یادش به خیر
    البته این بازی های هنوز در بین رودمعجنی های که میرین بیرون شهر انجام میشه

  4. زمستان گفت:

    منم با نوه ی دیگه ی حجی مراد موافقم.تا جایی که من یادمه و ما هفت سنگ بازی میکردیم این بازی هیچ قاعده و قانونی نداشت.زمینش اندازه ی مشخصی نداشت یعنی تا جایی که چشم انسان قادر به دیدن بود جز ئ زمین هفت سنگ محسوب میشد.من یادمه یه بار که توی شغال اباد بازی میکردیم یکی از بازیکنان روی گدار میلک گوی خورد.تایم مشخصی هم نداشت تا هر وقت که تغل دادن وشتاحی و خرگری شدت قابل تحملی داشت بازی ادامه پیدا میکرد مگر اینکه شدت تغل دادن یک گروه از استانه ی تحمل و میزان قانونی و عرفی ان بالا میرفت.اصلا اندازه و زمان و قانون در این بازی نقشی در حد چغندر ایفا میکردند.دو قانون بیشتر وجود نداشت.یا سنگها چیده میشدند و یا گوی مخاردن ولا غیر.تازه اثبات اینکه سنگها چیده شده اند و یا شما گوی خارده اید نسبت مستقیم با میزان شتاحی و تغل دادن شما داشت.یعنی اگر شما به میزان معتنابهی شتاح و تقل ده میبودید به شدت هرچه تمامتر میتوانستید هرگونه گوی خوردن خود را انکار کنید حتی اگر رد گوی روی بُق شما قرمز شده بود.
    خدا قوت هوووو

  5. من هم این بازی رو زیاد بازی کردم و هنوز هم اگه فرصت بشه بدم نمیاد بازی کنم.واقعا کاربرد تغل توی این بازی از هر چیزی بیشتره البته من چون کلا آدم شتاحی نبودم همیشه تغل علیه بودم!!! :R:

  6. بخ گفت:

    من گت هسرلذلربیزطیز :soot: :GG: :OO: