اعضاي قبلي 5058 روز پیش
بازدید 107 ۱۳ دیدگاه

زنان ونقش آنان درحادثه کربلا(۲)

نقش زنان در حادثه خونبار عاشورا از ابعاد گوناگونى برخوردار است که به بعضى از آنها اشاره مى‏شود:

۱- مشارکت در جهاد

شرکت در جبهه پیکار و همدلى با نهضت مردانه امام حسین(ع) و مشارکت در ابعاد مختلف آن، از جلوه‏هاى این حضور است. از همکارى طوعه در کوفه با نهضت مسلم و همراهى همسران برخى از شهداى کربلا گرفته تا اعتراض و انتقاد برخى همسران سپاه کوفه به جنایتهاى شوهرانشان مثل خولى نمونه‏هایى از این دست است.

۲- آموزش صبر

روحیه مقاومت و تحمل زنان در مقابل شهادت مردان اسلام در کربلا از درسهاى نهضت عاشورا بود که اوج این صبورى در رفتار زینب کبرى(س) جلوه‏گر شد. آموزش صبر و مقاومت‏حماسه عاشورا در زنان آگاه و مبارز متجلى شده و در طول جنگ تحمیلى زنان مبارز و فداکار انقلاب اسلامى ایران نشان دادند که آموزش صبر و مقاومت را از شیر زنان کربلا به خوبى آموخته‏اند.

۳- پیام رسانى

افشاگرى جنایات یزیدیان چه در سفر اسارت و چه پس از بازگشت‏به مدینه، به معناى پاسدارى از خون شهدا بود. افشاگرى بانوان به دو صورت، خطبه و گفتگوهاى پراکنده صورت پذیرفت، و اگر پیام رسانى زینب کبرى(س) و بقیه زنان نبود، امروز حماسه عاشورا به این روشنى براى شیعه تجلى نمى‏کرد و چه بسا آن واقعه عظیم عقیم مى‏ماند.

۴- روحیه بخشى

یکى از مسایل مهمى که در هر جنگى مورد توجه بوده است، روحیه جنگاوران است و زنان این مهم را بر عهده داشتند چه در جنگهاى صدر اسلام و چه در جنگهاى دیگر.

در کربلا نیز حضور تشویق‏آمیز زنان در جبهه به رزمندگان روحیه مى‏بخشید و همسران و مادران شهدا آنها راتشویق به یارى امام معصوم مى‏کردند، مانند ام وهب که خودش وارد میدان شد و با سر جگرگوشه‏اش یکى از یزیدیان را به هلاکت رساند و این روحیه بخشى بعد از چهارده قرن در هشت‏سال مقاومت جنگ ایران علیه کفر باعث‏شد که زنان ایرانى درسى را که از زینب(س) و زنان عاشورا گرفته بودند، به نحو احسن باز پس دهند.

۵- پرستارى

رسیدگى به بیماران و مداواى مجروحان از دیگر نقشهاى زنان در جبهه‏ها، از جمله در حماسه عاشورا است.نقش پرستارى و مراقبت‏حضرت زینب (س) از امام سجاد(ع) یکى از این نمونه‏هاست.

۶- مدیریت

بروز صحنه‏هاى دشوار و بحرانى، استعدادهاى افراد را شکوفا مى‏سازد. نقش حضرت زینب (س) در نهضت عاشورا و سرپرستى کاروان اسرا، درس مدیریت در شرایط بحران را مى‏آموزد. وى مجموعه بازمانده را در راستاى اهداف نهضت، هدایت کرد و با هر اقدام، خنثى کننده نتایج عاشورا از سوى دشمن مقابله کرد و نقشه‏هاى آنان را خنثى ساخت.

۷- حفظ ارزشها

درس دیگر زنان قهرمان در کربلا، حفظ ارزشهاى دینى و اعتراض به هتک حرمت‏خاندان نبوت و رعایت عفاف و حجاب در برابر چشمهاى آلوده بود. زنان اهل بیت، با آنکه اسیر بودند و لباسها و خیمه‏هایشان غارت شده بود و با وضع نامطلوب در معرض دید تماشاچیان بودند، اما اعتراض‏کنان، بر حفظ عفاف تاکید مى‏ورزیدند. ام کلثوم در کوفه فریاد کشید که آیا شرم نمى‏کنید براى تماشاى اهل بیت پیامبر جمع شده‏اید؟ وقتى هم در کوفه در خانه‏اى بازداشت‏بودند، زینب اجازه نداد جز کنیزان وارد آن خانه شوند. در سخنرانى خود در کاخ یزید نیز به گرداندن، شهر به شهربانوان،اعتراض کرد و فرمود: «آمن العدل یابن الطلقاء تخد یرک حرائرک و امائک و سوقک بنات رسول الله سبایا قد هتکت‏ستورهن و ابدیت وجوههن یحدوبهن الاعداء من بلد الى بلد و یستشرفهن اهل المناهل و المکاتل و یتصفح وجوههن القریب و البعید و الغائب و الشهید»

اى پسر آزاد شده، آیا در پشت پرده قرار دادن زنان و کنیزان خود و جلو انداختن دختران رسول خدا به صورت اسیر از عدل است. تو پرده آنان را دریدى، چهره‏هایشان را آشکار ساختى، از شهرى به شهرى مى‏رانى، رهگذران و بام‏نشینهابه تماشایشان مى‏ایستند و آشنا و بیگانه و حاضر و غایب به سیماى آنان خیره مى‏شوند.

۸- تغییر ماهیت اسارت

آنان اسارت را به آزادى تبدیل کردند و در قالب اسارت، به اسیران واقعى درس حریت و آزادگى دادند و مفهوم اسیر در اذهان را به گونه‏اى دیگر تغییر دادند.

۹- عمق بخشیدن به بعد عاطفى و تراژدیک کربلا

گریه‏ها، شیونها، عزادارى بر شهدا و تحریک عواطف مردم به ماجراى کربلا عمق بخشید و بر احساسات تاثیر گذاشت و از این رهگذار ماندگارتر شد.

نظرات کاربران

با نظرات خود، ما را در ادامه مسیر راهنما باشید.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. فمنیست گفت:

    واقعا که برای همشون متاسفم.یه شورای نگهبان نبوده به مصوبات اونا نظارت کنه؟؟؟گند بزنن این مملکت بی دموکراسی رو!!!!!البته به حال من که فرق نمیکنه چون من از وقتی متوجه انحراف حیتا از مسیر اولیش شدم دیگه تصمیم گرفتم ننویسم!!ببینم با این قوانین پوخولیتون کجارو میگیرین!!!!در ضمن برای شما(بهار)هم ابراز تاسف میکنم که به جای ایستادگی در برابر زور به عنوان یک (پروتستر=مخالف)ضعف خودتون رو نمایان کردین!!!دارین از قیام عاشورا تو وبلاگتون دم میزنین در حالیکه هیچ بویی از حق آزادی بیان نبردین!!مطمئن باشید اگر دیگر مصوباتتون از امثال این (ممانعت از ورود با اسم مستعار)باشه،بهم اثبات میشه که بودجه ی هر چند ناچیز مملکت برای تحصیل شما و تبدیل شما به یک فرد روشنفکر به باد فنا رفته

    خداوند رو شاکریم به خاطر این که حد اقل شما در اینجا طرفدار ازادی بیان هستید و همچنین به درگاه احدیت شبانه روز شکر گزاری به جای می اوریم که بود جه ی هر چند ناچیز مملکت برای تبدیل شما به یک فرد روشنفکر به هیچ وجه به باد فنا نرفته.خداوند بر بقای عمر شما بیفزاید و بر میزان روشنفکری و اعتقاد تان به ازادی بیان بیفزاید هموجور.

  2. سلام و تشکر از بهار
    مطلبت جالب بود و تکان دهنده
    من دیشب با دوستانم در باره عاشورا صحبت میکردیم و دوستان سوالهایی کردندو من جواب قانع کننده ای نداشتم
    در این سخنرانی های مداحان و بقیه چرا فقط از زینب(س) صحبت میشه و اون همه شیر زن و بقیه خاندان پیامبر مانند ام کلثوم و…صحبت نمیشه و آنها را به فراموشی میسپارند؟
    شما جوابی دارین؟


    با تشکر از جناب میرزایی.متاسفانه در منابع از احوالات و گفتار و کردار زنان در واقعه ی عاشورا بسیار کم صحبت شده به خاطر همین در اینگونه موارد اکثرا حرف زیادی برای گفتن وجود نداره و یا اگر هست نیاز به تحقیق عمیق و جامع دارد.

  3. در باره شایعه ای که گفتین هم نمیدونم که چقدر صحت داره ولی من موافق نیستم
    دلیل این کار چیست؟
    حال اگه کسی مشکل اخلاقی در نوشتن مطالب داشته باشه یه چیزی

  4. منصف گفت:

    ضمن اعلام حمایت از جناب بهار برای نوشته بسیار زیباشون و همچنین برائت جستن از حرفهای نامربوطی که جناب فمینیست در مورد ایشان و حق آزای حرف نامربوط (نه آزای بیان) میزنند، از این نظر فمینست حمایت میکنم که چرا نباید با اسم مستعار وارد شد .من نرسیدم به جلسه حیتا برم اما تو نظراتی که به محمد پیامک کردم نوشتم که هر کس باید هویتش مشخص باشه نه اینکه اسمش نوشته شده باشه کنار وبلاگ. من با اسم مستعار منصف وارد میشم در صورتی که همه اعضا منو میشناسند. اما بنا به دلایلی نمیخوام اسم اصلی ام تو وب باشه. اگه این شایعه درست باشه من هم با فمینیست موافقم و مخالف منع ورود با اسم مستعار هستم . در مورد آزادی بیان مورد اشاره هم فعلا جای بحث نیست.


    با تشکر از جناب منصف.بنده هم عقیده ام اینه که باید اول بذاریم مصوبات منتشر بشه بعد سرش دعوا کنیم که خوبه یا بد.فعلا برای قضاوت در مورد چیزی که واقعا نمیدونیم هست یا نیست زوده.

  5. منصف گفت:

    منظور از اینکه هویت هر کس مشخص باشه اینه که حداقل ۱ نفر از اعضای اصلی طرف رو بشناسند که مسئولیت نوشته رو بشه به طرف بار کرد.

  6. H گفت:

    با تشکر از شما مطالبتون جالب بود

  7. عرض شود که هنوز جناب محمد محمود هیچی رو توی وب نذاشته از مصوبات بگذارین بذاره بعد داد و قال کنین. در ثانی من خودمم مثل منصف موافق معلوم بودن هویت بودم و اصراری بر استفاده نکردن از اسم مستعار نداشتم حتی خودم هنوزم دوست دارم با اسم زمستان وارد بشم و لی چون رای اکثر دوستان بر این بود که اسم مستعاری در بین نباشه من هم متابعت کردم.گمان نمیکنم داشتن یا نداشتن یک اسم مستعار چندان ارزش داد و قال و قهر و اشتی رو داشته باشه.اما جناب فیمینیست که "ورخوی"تشریف دارند خدمت شما عرض شود که نوشت داخل وب بدون اینکه هویت نویسنده حداقل برای یک نفر روشن باشه نه تنها کار صحیحی نیست بلکه بسیار هم ناصحیحه.اینجوری معلوم نیست مسئولیت نوشته به عهده ی کی هست.شما هم خودتون رو زیاد ناراحت نکنید کم کم همه چیز درست میشه.

  8. اولا بذارید مصوبات بار گذاری بشه بعدا جوسازی کنید دوما اگر افرادی مانند جناب فمنیست (که معنی این کلمه جای بسی تامل دارد )از فاش شدن هویتشان وحشت دارند نترسند چون همچین چیزی قرار نیست اتفاق بیفتد. پیشنهاد میکنم همه منتظر اعلام مصوبات باشند تا شایعه پراکنی

  9. پاییز گفت:

    با سلام وخسته نباشید به بهار .می بینم که هنوز هیچی نشده خیلی هیاهو براه افتاده اولا منم با خذف اسامی مستعار مخالفم البته اسامی مثل زمستان ومنصف وغیره که برای همه شناخته شده اند ودلیلی وجود نداره که ازاسم واقعی شون استفاده بشه دوما چه خانمها وچه آقایون که مطمئنم همشون رودمعجنی اصیل هستندوهیچ شک وشبهه ای دراین موردنیست چنانچه مطلب نامربوطی نوشتن دراین صورت با شور ومشورت میتوان رمزشونو غیرفعال کرد سوما فمینیست در اصطلاح امروزی شخصی را گویند که طرفدار نسوان بوده از حقوق حقه آنان دفاع میکند .حالا فمینیست عزیز ما هم کمی جوش آورده که میبایست از همون صبری که در متن مطلب بهار اومده استفاده کنه ویه خورده صبور باشه .

  10. منصف گفت:

    آقا سوء تفاهم نشه . من فقط نمیخوام اسمم باشه وگرنه بصورت مستعار و اگر باز هم نشد از رمز دیگران و با اسم اونها مطلب می زارم . کسی نگه قهر مهر کردیم .
    ظاهرا که اسامی مستعار دوباره فعال شده . یه نفر مردانگی کنه دوباره اسم منصف رو بزاره و دسترسی به بخش مدیریت برای من هم امکان پذیر بشه.
    جناب فمینیست سراغ داستان الیاس رو گرفت . علت تاخیر این بوده که قرار بود تا وقتی جلسه حیتا تشکیل نشه و تکلیف آینده وب مشخص نشه مطلب نذاریم. تکلیف وب که مشخص شد اگه خدا بخواد ادامه می دم.

  11. نوه زارع گفت:

    جناب فمنیست علت اینکه از اشکار شدن هوتتان امتناع میکنید چیست؟
    بابا ما همه رودمعجنی هستیم و همشهری
    خیلی بهتره که همدیگه رو بشناسیم چون میخایم یه جا بحث کنیم

  12. باشه حتما درجلسه بعدی حیتا حتما حضور خواهم یافت تا شما ور سروندوختا از پیشه خاد قانون تصویب نکنن .

  13. مطلب به موقعی بود ، نقش زنان در کل تاریخ غیرقابل انکاره ، یاد مطلب قدیمی از سعید در مورد نقش زنان در روستا افتادم.

    فقط امیدوارم که این آخرین مطلبتون نباشه.
    ——–
    این جناب فمنیست از وقتی یادم میاد همیجوری " ورخوی " بوده .