محمود فتوحی 4713 روز پیش
بازدید 430 ۱۵ دیدگاه

رودمهجن بر سنگ نوشته‌ها

سه گور سنگ مربوط به سالهای ۱۳۳۱ تا ۱۳۶۳ قمری (حدوداً هفتاد تا یک صد سال پیش) در گورستان رودمعجن که هر سه دلالت دارد بر این که نام اصلی زادگاه من رودمهجن است و نه رودمعجن. در  اغلب اسناد ملکی و مکاتبات تاریخی در دورۀ قاجار نام رودمهجن دیده می شود. امیدوارم در یادداشتهای آینده اسناد دیگری را منتشر کنم که کاربرد گستردۀ این نام را تأیید می‌کند. با استناد به آن اسناد، در یادداشت‌هایی  که دربارۀ معنای نام زادگاهم نوشته ام  بازنگری می کنم.

هر سه گور سنگ در طرف شمال گورستان یعنی سمت خانۀ مرحوم حاج هوشنگ ایزدی و روبروی خانۀ مرحوم حاج زارع به بالاست.

۱) هذا مرقد و مضجع محمد وکیل فرزند مرحوم علی نقی رودمهجنی وفاته فی ماه محرم  ۱۳۶۳.

۲) تاریخ وفات مرحمت و غفران پناه حاجی علی فرزند مرحوم سالار محمد رودمهجنی وفاته فی ماه رجب المرجب ۱۳۶۱

۳) تاریخ وفات مرحمت و غفران پناه ملا الله یار ولد ملا محمد علی بختیاری ساکن رودمهجن فی غرۀ محرم  ۱۳۳۱ (قمری)

نظرات کاربران

با نظرات خود، ما را در ادامه مسیر راهنما باشید.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. جالبه
    عکس هم که پریده، کاش آدرس قبرها رو هم مینوشتین تا مطلب کامل گردد
    تشکر :gol:

  2. نوه دگه حجي مراد گفت:

    سلام جناب دکتر خسته نباشید . بسیارجالب بود
    بنده بارها از کنار این سنگ قبرها گذشته ام واز آنجا که ظاهر نوشته هایش شکل متفاوتی از بقیه دارد همیشه فکر می کردم قابل خوانده نمی باشد برای همین هیچگاه به خواندن آنها روی نیاورده ام. بهر حال جالب بود و طبق گفته خودتان دیدگاه شما را تایید می کند
    در ضمن بنده با پیشنهاد شما در قسمت گویش نیشابوری برای نگارش گویش رودمعجنی کاملا موافقم . و از همینجا آمادگی خودم رو اعلام می کنم . امید که بتونم خدمتی برسونم.

  3. خیلی جالب بود.خسته نباشید.
    من هم با پیشنهاد شما در قسمت گویش نیشابوری برای نگارش گویش رودمعجنی موافقم هر چند که به لهجه رودمعجنی مسلط نیستم اما اگر کاری از دستم ساخته باشه با کمال میل حاضرم انجام بدم.

  4. جگر گوشه گفت:

    سلام. از انجایی که قدمت این سنگ نوشته ها زیاد است مرا یاد سنگ مزار قدیمی که در منطقه دربی واقع در محل قبرستان پیسوم بود و اکنون هم باید باشد با این مضمون /وفات خواجه یوسفعلی .رزقی ۱۰۵۶/ که همراه تعدادی سنک نوشته شکسته ومقادیری خشت پخته که همگی جای بسی تامل دارد و هزاران سوال از نیاکان ما را در ذهن زنده میکند

  5. سلام خیلی جالب بود، نکته سنجی شما قابل تحسینه

  6. زمستان گفت:

    من تقریبا تمام سنگ قبرهای قدیمی قبرستان رو خوندم.نه برای پی بردن به تاریخ رودمعجن بلکه برای ارضای حس کنجکاوی و یه نیمچه علاقه ای که به گذشته دارم و اینکه گذشته چطور بوده.این سنگ قبرها رو هم دیدم و خوندم اما همیشه”رودمهجنی ” رو به صورت “رودمعجنی” میخوندم و به این قضیه توجه نمیکردم.نکته ی ظریف و قابل تاملی بود.نشان از دقت نظر شما داره.خسته نباشید.
    این قضیه ی سنگ قبرهای پیسوم که جگرگوشه ی عزیز گفت و همچنین زندگانی هم خیلی جالبه.من اگه تابستون رسیدم میرم عکس میگیرم و توی حیتا میذارم.البته چند سالی هست نرفتم دربی اگر باشند حتما برای دوستان عکساش رو میارم.

  7. خوشحالم که با حضور جناب عالی در حیتا نقاط کور روستا شناسایی میشن اطلاعات جالبی بود فکر کنم قدیمی ترین قسمت قبرستان همین ادرسی باشه که شما دادین قبر پدر بزرگ و مادر بزرگ پدر بزرگ بنده(حجی مراد) نیز در همهان نقطه یعنی جنب نانوایی سابق است که فکر کنم بالای ۱۲۰ سال قدمت دارند

  8. در مورد مطلب قبلی که عکسی از سید محمد رودمعجنی است باید عرض کنم که پیر ترین رودمعجنی که در قید حیات هستند فکر کنم شیخ عباس علی خودمان باشد که تاریخ تولد ایشان سال۱۲۹۵ است یعنی ده سال بعد از ثبت این عکس به گمانم ایشان باید اطلاعاتی در این زمینه داشته باشند

  9. کاروند گفت:

    نوه حجی مراد :

    در مورد مطلب قبلی که عکسی از سید محمد رودمعجنی است باید عرض کنم که پیر ترین رودمعجنی که در قید حیات هستند فکر کنم شیخ عباس علی خودمان باشد که تاریخ تولد ایشان سال۱۲۹۵ است یعنی ده سال بعد از ثبت این عکس به گمانم ایشان باید اطلاعاتی در این زمینه داشته باشند

    لطفی کنید و نظر ایشون رو بپرسین.

  10. کاروند گفت:

    زمستان :

    من تقریبا تمام سنگ قبرهای قدیمی قبرستان رو خوندم.نه برای پی بردن به تاریخ رودمعجن بلکه برای ارضای حس کنجکاوی و یه نیمچه علاقه ای که به گذشته دارم و اینکه گذشته چطور بوده.این سنگ قبرها رو هم دیدم و خوندم اما همیشه”رودمهجنی ” رو به صورت “رودمعجنی” میخوندم و به این قضیه توجه نمیکردم.نکته ی ظریف و قابل تاملی بود.نشان از دقت نظر شما داره.خسته نباشید.
    این قضیه ی سنگ قبرهای پیسوم که جگرگوشه ی عزیز گفت و همچنین زندگانی هم خیلی جالبه.من اگه تابستون رسیدم میرم عکس میگیرم و توی حیتا میذارم.البته چند سالی هست نرفتم دربی اگر باشند حتما برای دوستان عکساش رو میارم.

    زمستان گرامی و جگرگوشه عزیز
    یکی از کارهای واجب ثبت عکس آن سند در حیتاست. اگه این زحمت رو می کشین لطف کنید عکس خوانا باشه با پشت زمینه دربی و حضور یکی دو شاهد چون اهیمت تاریخی داره و اگه بشوه اون سنگ رو جایی در همان منظقه تثبیت کرد بسیار مغتنم است. من َآن سنگ را آخرین بار هفت سال پیش دیده ام اخیرا شنیده ام که سنگ وجود ندارد؟ خدا کند باشد.
    سال ۱۰۵۶ حدود چهار قرن پیش است. سنگی هم در مسجد پی باغ بوده که سال ۱۰۴۰ را رویش نوشته اند. اطلاعات را از آقای حاجی علی اکبر مرادی در یک ماه پیش شنیدم. دوستان اطلاعات ایشان را دقیقتر ثبت کنید.
    این اسناد را ساده نشمارید.

  11. اوحده اوو گفت:

    ممنون از دکتر عزیز با اطلاعات کوتاه وجالبشون .معمولا برا ما اطلاعات تازگی داره . :gol:

  12. کم کم قضیه پلیسی شد.
    دوستان ! اگر دیدید نتونستید نام حقیقی رو کشف کنید دیگه (کاراگاه منصف ) مجبور میشه به قضیه ورود پیدا کنه.
    وقتی تعداد افرادی که به حیتا اهمیت میدهند افزوده شود بر تعداد نکات دقت نشده هم اضافه میشه.
    این هم از اون دسته نکاتیه که خوبه بهش پرداخته و کنکاش بشه.البته دوستی میگفت کشف اسم واقعی در ماهیت تاثیری ندارد و چه دردی را دوا میکند که در جوابشون باید گفت هر چیزی باید در جای خودش بحث بشه ، شکل کار در جای خودش وماهیت کار درجای خودش . رسیدن به مشکلات روستا هیچ منافاتی با کنکاش در اسم حقیقی روستا نداره.
    خیلی فکر کردم اما نتونستم برای رودمهجن تو ذهنم یه معنی بسازم. یعنی میشه ترکیبی از کلمات رود / ماه / جن باشه؟

  13. ممنون از جناب دکتر با این دقت فوق العادشون.به نظرم حتی همین سه تا سنگ هم کم کم باید در جایی نگه داری بشن وگرنه ممکنه بعد از چند سال از بین برن یا حتی دزدیده بشن!!!!!

  14. درود بر همت و دقت نظرتان جناب فتوحی.
    با خوندن پژوهش شما درباره رودمعجن باید بگم که خیلی به حوضه ی پژوهش ادبی علاقه مند شدم.

    من هم چندین بار این سنگ هارو دیده بودم ولی هیچ وقت به وجود این تشابه در استفاده از رودمهجن به جای رودمعجن در اون ها دقت نکرده بودم، هر بار فکر میکردم که اشتباه در نحوه ی ورود گفتار به نوشتار بوده. اما تکرار این مسئله در سه سنگ قبر نباید رو نباید به حساب اشتباهات گذاشت.

    با این وصف گمان میکنم ترکیب رود + ماهگان که در نوشتار قبلی بود نزدیکتر به واقعیت باشه مگر اینکه اون اسنادی که ذکر کردید چیز تازه ای رو بیان کنند.

    در مورد پیشنهاد جمع آوری واژه های رودمعجنی هم به نظرم میشه یک بازه زمانی مثلا یک هفته ای رو در هر ماه اختصاص بدیم به مطلبی که دوستان در قسمت نظراتش واژه های مشابه رو که به ذهنشون میرسه بیان کنند، مثلا میتونیم از همون مصدر ها شروع کنیم. من نتیجه بحث قبلی در خصوص نام آوا هارو در جدولی دسته بندی کردم در برگه واژه های رودمعجنی

  15. گفت:

    سلام خدمت استاد فتوحی با تشکر از مطالب واقعا جالبشون امیدواریم این کار سرآغازی بشود بر اهمیت اصالت و ریشه تاریخی روستای با صفایمان