یک سند قدیمی دیگر

این سند ازدواج مرحومه زینب دختر ملاعبدالله است که در سند قبل به ایشان اشاره شد.

ایشان در جوانی فوت کردند و فرزندان ایشان  خانمهاحاجیه فاطمه و حاجیه زهرا یار هستند.

 

هوالمؤلف بین القلوب

بسم الله الرحمن الرحیم

الحمدلله الذی احل العقد والنکاح و ندب الیه و حرم  الزنا والسفاح و توعد علیه

وقال النبی النکاح سنتی و من رغب عن سنتی فلیس منی بناء علی هذا

الناکح :عزت و سعادت شعار ملا حسنعلی ولد عالیقدر ملا محمد یار ساکن قریئیه رودمهجن

المنکوح:حره بالغه رشیده البکر…بزینب خانم صبیه ملا عبداله…

الصداق  علی الناکح نقدا و جنسا

خانه از حوالی نشیمند جنب حمام دو ثلث

جهت طلا و نقره یک ثلث

…از گلیم و غدار… قیمت ده تومان

بر ذمه ناکح هم دومن

مس بر ذمه ناکح دو من

از والد ناکح هم چهارمن

رخت خاب از والد ناکح دستی

بر ذمه ناکح هم دستی

لباس با توری حریر از والد ناکح دستی

…از والد ناکح دستی

گوسفند از والد ناکح شش رأس نتاجی

از خود ناکح هم دو رأس نتاجی

از باغ…کوچه از والده ناکح..عشیر

از باغ ته رود از والد ناکح طرف سالار محمد عیدی بیست عشیر

زمین دشت ته رود مشهور بقروطی  طرف ورثه … قطعه

زمین پشت تنگل در بازه…مشهور …طرف …قطعه

جهت رونوایی نقد از والد ناکح پانزده تومان

باین صداق معین و مهر مبرهن در بهترین وقت آفتاب و خوشترین ساعت از ساعات صیغه مناکحت و مزاوجت بالعربیت و الفارسیه بین وکیلهما سمت جریان پزیرفت و کان ذاکر بتاریخ۲۰ شهر ع۲    ۱۳۴۳

مهرها:حسنعلی(سه مهر)

ملا …ذبیح الله

لطفعلی

اسمعیل بن الحسن الموسوی

محمد حسن

امضا کنندگان:

سید ابوطالب

؟

؟

از دوستان عزیز خواهشمندم در تکمیل برگردان این سند کمک کنند.

صفحات: 1 2

درباره نویسنده

مطالب مرتبط

10 نظر

  1. نوه ديگه

    خداقوت سارا خانم . عجب سندهایی رو میکنی . احتمالا حالا حالاها از این سندها داری . سند با ارزشی است . قدمت زیادی هم دارد . در حفظ آنها کوشا باش :VV:
    فقط یه چیزی من این حاجیه خانمهای یار را نشناختم . بنظرم لقب یا اسم مستعار داشته باشن که با اون شناخته میشن . بد نیست توی پرانتز اونرو هم بگی

    راستی چقدر اینجا سوت و کوره . بنظرم همه توی استراحت بعد عروسین

    پاسخ
  2. علی نجفی

    هر دم از «خلیته»ی اسناد سندی میرسد…
    چند نکته در مورد سند
    ۱-خط بسیار زیبای سند در شش سطر اول که خطبه ی عقد رو نوشته خیلی چشم نوازه. خطبه با خط بسیار خوشی نوشته شده که این خط با نوشته های پایین سند همخوانی نداره و گویا دو نفر سند رو تنظیم کردن با دو خط متفاوت
    ۲-در این سند بر خلاف سند قبل که همه چیز بر ذمه ی والد ناکح بود خود ناکح هم یک چیزهایی رو بر ذمه گرفته.گویا به مرور زمان مردم هم فهمیده تر شدند و به این نتیجه رسیدند که بهر حال هرکه طاووس خواهد قسمت از جور هندوستان رو هم خودش باید بکشه.به مرور زمان که میگم به خاطر اینه که تاریخ این سند ۲۶ ربیع الثانی ۱۳۴۳ است در صورتی که سند قبلی ۱۳۱۲ بود.یه سی سالی این سند نسبت به سند قبلی متاخر تره.
    ۳-مهرهایی که اطراف سند زده شده اکثرا ادمهای مشهور ده بودند.لطفعلی،حسنعلی،ذبیح الله و…
    البته از سه مهری که به اسم حسنعلی زده شده دو مهر مثل هم و یک مهر با دوتای دیگه فرق داره که گویا دو شخص به اسم حسنعلی بودن.
    ۴-بیشتر از چیزی که شما خوندی منم هر کار کردم نتونستم بخونم از اون گذشته من بعضی جاهایی رو هم که شما خونده بودی نتونستم بخونم!!بعضی جاهاش واقعا قابل خوندن نیست
    خدا قوت درست وحسابی سارا خانم.ان شا الله که سایه ی شما و «خلیته» ی اسناد کماکان بر سر حیتا مستدام باشه.

    پاسخ
  3. مجتبی عبدالهی
    مجتبی عبدالهی

    ای اسناد رو هر کس از یک زرفی شروع میکرده . یه نفر مینشسته و شروع به نگارشس میکرده همزمان یکی روبروش مینسته و مینوشته در کنارشون از سمت راست یکی شروع میکرده. تو این سند از ۳ جهت نوشته داریم. علت احساس تغییر خط فکر میکنم مربوط به کوچک و بزرگ نویسی است . نگارنده خط درشتت بهتر بوده از خط ریزش .
    برگردان این اسناد وقت و حوصله زیادی می خواد . خدا قوت

    پاسخ
  4. استواری سلیمان
    استواری سلیمان

    بنام خدا/ هر دم از این باغ بری میرسد / تازه تر از تازه تری میرسد. رخت خاب از والد دستی بر ذمه ناکح دستی . درود به روان پاکشان که با حداقل امکانات حداکثر صمیمیت را داشته اند. و درود بر شما سرکار خانم عبدالهی که در پیچ و خم زرق و برقهای امروزی میراث گرانبهای نیاکان را حفظ کرده اید . و با ارائه آنان تلنگری هم به جوانان امروزی زدید . یاد باد آن روزگاران یاد باد// بوی خاک و رقص باران یاد باد :SS: :gol:

    پاسخ
  5. چغا زنبیل

    ضمن خدا قوت و درپی تقاضای ساراخانم در کمک به تکمیل بر گردان سند انچه بنظر بنده میرسد ذیلا درج میگردد
    هوالمؤلف بین القلوب
    بسم الله الرحمن الرحیم
    الحمدلله الذی احل العقد والنکاح و ندب الیه ( در سند وندب علیه نوشته شده که گرچه غلط است ولی بهتر بود اصل ان اورده میشد ودست به ان زده نمیشد زیرا سارا خانم درمقام ارایه سند هستند نه در مقام تصحیح ان ) و حرم الزنا والسفاح و توعد علیه
    وقال النبی النکاح سنتی و من رغب عن ( دراین قسمت نیز ایراد فوق وارد است زیرا در سند عن دیده نمی شود ) سنتی فلیس منی بناء علی هذا
    الناکح :عزت و سعادت شعار ملا حسنعلی ولد عالیقدر ملا محمد یار ساکن قریئیه رودمهجن
    المنکوح:حره بالغه رشیده البکر( فقط بکر است نه البکر وبه معنی دوشیزه میباشد ) ودر پایان چنین قید شده است ( حره بالغه رشیده بکر المسمات) بزینب خانم صبیه ملا عبداله…
    الصداق علی الناکح نقدا و جنسا
    خانه از حوالی نشیمند جنب حمام دو ثلث
    جهت طلا و نقره یک ثلث
    ( دراین قسمت چنین است فرش از گلیم ونمد ده تومان
    بر ذمه والد ناکح پنج من ده تومان برذمه ناکح هم دومن)
    مس( در اینجا به همان لفظ عامیانه ومحاور ای نوشته میس ) بر ذمه ناکح دو من
    از والد ناکح هم چهارمن
    رخت خاب از والد ناکح دستی
    بر ذمه ناکح هم دستی
    لباس با توری حریر از والد ناکح دستی
    (تصور میکنم در این قسمت لباس از نوع دیگری نام برده شده که خوانا نیست )…از والد ناکح دستی
    گوسفند از والد ناکح شش رأس نتاجی
    از خود ناکح هم دو رأس نتاجی
    از باغ…کوچه از والده ناکح..عشیر( باغ سر کوچه)
    از باغ ته رود از والد ناکح طرف سالار محمد عیدی بیست عشیر ( اینجا باید ظاهراعبدی باشدنه عیدی زمین دشت ته رود مشهور بقروطی طرف ورثه ( غلامرضا)… قطعه
    زمین پشت تنگل در بازه…مشهور …طرف … (بالمناصفه)قطعه ( باغ علی شیخ قطعه )
    جهت رونوایی نقد از والد ناکح پانزده تومان
    باین صداق معین و مهر مبرهن در بهترین وقت آفتاب و خوشترین ساعت از ساعات صیغه مناکحت و مزاوجت بالعربیت و الفارسیه بین وکیلهما سمت جریان پزیرفت و کان ذاکر ( در اینجا ذالک است نه ذاکر ) بتاریخ۲۰ شهر ع۲ ۱۳۴۳
    بسیار زحمت کشیدید شایسته تقدیر است درهمین جا از سایت حیتا تقاضا میشود در صورت مصلحت این اسناد قدیم را دریک بانک اطلاعاتی از جمله در همین سایت اسکن نموده ومحافظت نمایند ..
    در مورد خط که برخی معتقدند دونفر نوشته اند بنظر صحیح نیست وقطعا خط یک نفر است ولی با دوسبک مختلف مکتوب گردیده است زیرا در ابتدا برای نمایش خوش خطی ودر حال فراغ بال نوشته شده ودر قسمت دوم در هر قسمت پس از جروبحث ودر نهایت توافق کاتب مینوشته ودقت در صحت میزان مهر داشته است نه در حسن خط .وچنانچه به نوع نگارش وکشیدگی ها دقت گردد مربوط به یک نفر دیده میشود.
    انجه حایز اهمیت است نوع ادبیات نگارنده ونوع شهادت شهود در قبل از مهر است که از لغت عربی بسیار استفاده شده است انهم در روستای دور افتاده اینکه میگویم دور افتاده یک وقت به کوشه قبای کسی بر نخوره زیرا به امروز واسفالت وجاده وماشین نگاه نکنید به زمان نگارش خط باید بنگرید که بعضی مردم در طول عمر از روستا خارج نمیشدند وشهر را نمی دیدند واز شهر ومردم شهر چیزی نمی دانستند

    پاسخ

نظرات

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.