دفاعیه(یاد یاران سفر کرده)

عرض سلام وارادت خدمت دوستان بزرگوار

امروز که بعد از مدتی دوری از حیتا در وب سایت مشغول گشت زنی بودم در میان مطالب دوستان متوجه یکسری نظرات شدم که ناچار به موضع گیری هستم  که البته قصد اهانت به هیچ  شخص یا مقامی را ندارم و همچنین قصد مطرح کردن مسایل سیاسی را ندارم فقط احساس مسئولیتی است که به گردنم سنگینی می کند که لازم دانستم در صفحه اصلی بنویسم

در میان نوشته های قبلی دوستان مطلبی قید شده در باب شخصیت و جایگاه مرحوم حاج شیخ عیلامی  که دوستان زیادی نظرات مفصلی در باره خصوصیات و خلقیات ان مرحوم بیان کرده بودند . اما در میان نظرات و پرسش و پاسخ دوستان بحثهایی راجع به تاثیر ایشان در انقلاب و راه و منش ایشان در این حیث شده بود  البته بنده به راه و روش و تفکرات ان مرحوم و اینکه ایشان چگونه با قضایا برخورد می کردند کاری ندارم انچه که بنده را مجاب به نوشتن این مطلب نمود نظر یکی از دوستان بود  که گفته بودند :  ایشان در آن زمان تندرو نبود و بعد از پیروزی انقلاب نیز به لحاظه میانه روی و عدم تأیید تندرویها، توسط نیروهای تندرو مورد انتقاد قرار گرفت و به حاشیه رانده شد.

کسانی که در این نظر نیروهای تند رو خوانده شده اند یقینا همان افرادی بودند که ان حرکت عظیم انقلابی را شروع کردند و به نتیجه رساندند  به کار بردن کلمه تند رو در باره افرادی که جان و مال خود را فدای ارمانها و ارزشهای اسلامی کردند  اصطلاحی در خور شان نیست  اکثر انها  یا به شهادت رسیده اند یا جانباز و ازاده هستند و یا ماهها و سالها در جبهه های  نبرد با دشمن  بوده اند . در هر حرکت یا جریانی افراد تندرو یا از مسیر پیش رو منحرف شده اند و راه تزویر و نفاق را رفته اند و یا از کرده خود پشیمان شده و انزوا و کناره گیری را بر گزیده اند   اما افرادی که در این مطلب تندرو خوانده شده اند نه که تند رو بلکه افرادی مبارز و ظلم ستیز بودند که سازش با ظالم و کناره گیری به خاطر مصالح خانوادگی را به هیچ وجه جایز نمی دانستند . افرادی که سن وسالشان به ان ایام قد میدهد حتما باید به یاد داشته باشند که وقتی شهید نجفی  از سکوت و گوشه گیری بعضی اقایان در برابر ظلم به خشم می اید چگونه پیراهن خود را از تن می کند و مردم را به قیام فرا می خواند و از همان لحظه مردم حرکت انقلابی خود را شروع می کنند ایا شهید نجفی که تمام عمرش را  به تحصیل  زهد و تقوا و  پاکدامنی گذرانده و عرفان و شجاعتش زبانزد خاص و عام است تند رو است یا ظلم ستیزی قهار که تنها راه  سعادت ورهایی از بند ظلم و بیدادگری را جهاد در راه خداو شهادت  در راه خدا می داند و ایا شهید سلیم که در جریان حرکت ان زمان حکومت شاه را به سخره میگیرد  وبا فکر سرشار خود راه را بر قیام کنندگان هموار میسازد تندرو است 

باز هم تاکید می کنم بنده قصد  ندارم مسیر حیتا را به سمت مسایل سیاسی سوق دهم اما دوستان هم سعی کنند در نظرات و مطالب خود به سمتی  بروند تاحرمتها شکسته نشود

عرض سلام وارادت خدمت دوستان بزرگوار امروز که بعد از مدتی دوری از حیتا در وب سایت مشغول گشت زنی بودم در میان مطالب دوستان متوجه یکسری نظرات شدم که ناچار به موضع گیری هستم که البته قصد اهانت به هیچ شخص یا مقامی را ندارم و همچنین قصد مطرح کردن مسایل سیاسی را ندارم فقط احساس مسئولیتی است که به گردنم سنگینی می کند که لازم دانستم در صفحه اصلی بنویسم در میان نوشته های قبلی دوستان مطلبی قید شده در باب شخصیت و جایگاه مرحوم حاج شیخ عیلامی که دوستان زیادی نظرات مفصلی در باره خصوصیات و خلقیات ان مرحوم بیان کرده بودند . اما در میان نظرات و پرسش و پاسخ دوستان بحثهایی راجع به تاثیر ایشان در انقلاب و راه و منش ایشان در این حیث شده بود البته بنده به راه و روش و تفکرات ان مرحوم و اینکه ایشان چگونه با قضایا برخورد می کردند کاری ندارم انچه که بنده را مجاب به نوشتن این مطلب نمود نظر یکی از دوستان بود که گفته بودند : ایشان در آن زمان تندرو نبود و بعد از پیروزی انقلاب نیز به لحاظه میانه روی و عدم تأیید تندرویها، توسط نیروهای تندرو مورد انتقاد قرار گرفت و به حاشیه رانده شد. کسانی که در این نظر نیروهای تند رو خوانده شده اند یقینا همان افرادی بودند که ان حرکت عظیم انقلابی را شروع کردند و به نتیجه رساندند به کار بردن کلمه تند رو در باره افرادی که جان و مال خود را فدای ارمانها و ارزشهای اسلامی کردند اصطلاحی در خور شان نیست اکثر انها یا به شهادت رسیده اند یا جانباز و ازاده هستند و یا ماهها و سالها در جبهه های نبرد با دشمن بوده اند . در هر حرکت یا جریانی افراد تندرو یا از مسیر پیش رو منحرف شده اند و راه تزویر و نفاق را رفته اند و یا از کرده خود پشیمان شده و انزوا و کناره گیری را بر گزیده اند اما افرادی که در این مطلب تندرو خوانده شده اند نه که تند رو بلکه افرادی مبارز و ظلم ستیز بودند که سازش با ظالم و کناره گیری به خاطر مصالح خانوادگی را به هیچ وجه جایز نمی دانستند . افرادی که سن وسالشان به ان ایام قد میدهد حتما باید به یاد داشته باشند که وقتی شهید نجفی از سکوت و گوشه گیری بعضی اقایان در برابر ظلم به خشم می اید چگونه پیراهن خود را از تن می کند و مردم را به قیام فرا می خواند و از همان لحظه مردم حرکت انقلابی خود را شروع می کنند ایا شهید نجفی که تمام عمرش را به تحصیل زهد و تقوا و پاکدامنی گذرانده و عرفان و شجاعتش زبانزد خاص و عام است تند رو است یا ظلم ستیزی قهار که تنها راه سعادت ورهایی از بند ظلم و بیدادگری را جهاد در راه خداو شهادت در راه خدا می داند و ایا شهید سلیم که در جریان حرکت ان زمان حکومت شاه را به سخره میگیرد وبا فکر سرشار خود راه را بر قیام کنندگان هموار میسازد تندرو است باز هم تاکید می کنم بنده قصد ندارم مسیر حیتا را به سمت مسایل سیاسی سوق دهم اما دوستان هم سعی کنند در نظرات و مطالب خود به سمتی بروند تاحرمتها شکسته نشود

درباره نویسنده

مرادی (نوه حجی مراد) حسین

اشتباه نکنید او همان نوه حجی مراد است. « در رودمعجنی بودنش باید شک کرد آنکس که حجی مراد را نشناسد»

مطالب مرتبط

9 نظر

  1. نوه ديگه حجي مراد

    سلام بر پسرعموی گرامی . خوش آمدی
    نوشته خوب و تأیر گذاری بود معلوم بود از ته دلت گفتی . باهات موافقم .
    راهت را ادامه بده . ما با شمائیم . موفق باشی

    پاسخ
  2. مجتبی عبدالهی
    مجتبی عبدالهی

    به به سلام بر سرکرده گروهک یاد یاران
    کم پیدایی اخوی. غیبتت هنوز موجه نشده ها.
    و اما در خصوص مطلب:
    ۱-اگر در نظرات مطلبی نظریه خاصی مطرح میشود به نظرم جوابش هم در همون بخش مطرح شود بهتر است .
    ۲- بنظرم این قدر توضیحات اولیه و آخریه جهت اینکه شما قصد و نیت خاصی از طرح این مطلب ندارید نیاز نبود. چون شما یک کاربر نیستید بلکه یک بخش مهم سایت (گروه یاد یاران سفر کرده )زیر نظر شماست و هر موقع احساس کنید نیاز به جوابیه ای در خصوص این گروه هست نه تنها مجاز بلکه نیاز به حضور و اعلام موضع است.
    ۳-ما در تلاشیم در خصوص معرفی کسانی که دیگر در بین ما نیستند منصفانه قضاوت کنیم و نکات مثبت و منفی آن عزیزان رو مجموعا بیان کنیم . از نزدیکان و خویشاوندان آنها انتظار داریم علاوه بر رعایت این نکته از بیان آنها توسط دیگران استقبال کنند و در معرفی واقعیت آنها ما را یاری کنند نه در معرفی چهره ای ایده آل از آنها. ( البته حفظ حرمت ها نباید از یادمان برود)
    ۴- در خصوص متن مطلب هم بنظرم خیلی خوب و پخته و به جا بود. باید از این بابت خوشحال باشیم که دوستان مطالب و نظرات رو بدقت مطالعه و پیگیری میکنند .
    خدا قوت هووووووووووووو

    پاسخ
    1. مرادی (نوه حجی مراد) حسین
      مرادی (نوه حجی مراد) حسین

      سلام منصف جان
      اولا اینکه ما یک لشکریم نه گروهک . دوما کلمه گروهک در مواردی خاص بکار برده میشه سوما من امدم تربت تا از دود و دم شلوغ پلوغی کلان شهر مشهد خلاص شوم اما تو این تربت ملا حیدر همچین رفتم تو گل که فرصت اب خوردن ندارم
      اما بعد:
      درمورد بند یک باید بگم که بنده خیلی دیر متوجه این مطلب شدم و دیگه کسی به اون مطلب سر نمیزد تا درد دل ماها رو بخونه و از همه مهمتر این جور اهانتها رو که اذهان رو مشوش میکنه باید جوابشو در معرض عموم قرار داد تا همه چیز روبه راه بشه
      ج بند ۲: مدتی پیش به مناسبتی مطلبی نوشتم متاسفانه مستقیم و غیر مستقیم اعتراض شد که اقا حیتا رو سیاسی نکنید بگذارید رودمعجنی بمانیم بنده هم همون اول و اخر دم بند و محکم کردم که مبادا تحریم بشم
      در مورد بند ۳ بنده هم موافقم البته با تاکید بر حفظ حرمتها سپاسگذارم از یاریتان

      پاسخ
  3. زمستان

    سلام بر نوه ی حجی مراد.با مطلبت هم موافقم و هم مخالف هر کدام از جهتی ولی بنا بر مصالحی(از جمله اینکه گفتن هر مطلبی ایجاد سوئ تفاهم میکنه و از طرفی ادم نمیتونه توی یک نظر کامل منظورش رو بیان کنه و از طرفی دیگه کلمات بی جانند و هرکسی ممکنه برداشتی از کلماتی که ادم مینویسه داشته باشه و….)از اظهار نظر خود داری میکنم ولی چند مطلب رو نمیشه ناگفته گذاشت
    ۱-تندرو بودن نشانه ی بد یا خوب بودن نیست.تندروی یک فضیلت یا یک رذیلت نیست که از بکار بردن ان در مورد عده ای ناراحت یا خوشحال شویم.تندروی یک خصلت است بد یا خوب بودنش بستگی به زاویه ی دید شما و اعتقاد شما دارد
    ۲-منکر تندروی عده ای در ان ایام (و همچنین این ایام)نمیتوان شد.شهید یا جانباز یا ازاده بودن منافی تندرو بودن در عقاید نیست همچنان که منافی میانه رو بودن و کندرو بودن نیست
    ۳-در مورد حاج شیخ عیلامی نمیتوان(یعنی نمیشود)کامل و به دور از حب و بغض قضاوت کرد همچنان که در مورد شهدا و جانبازان و ازاده ها هم نمیشود بدور از احساس و حب و بغض قضاوت کرد.

    پاسخ
    1. مجتبی عبدالهی
      مجتبی عبدالهی

      زمستان هوووووووو. چه گانه ای؟
      در خصوص بند ۲ و ۳ تقریبا باهات موافقم و اما در مورد بند ۱:
      از نظر من این جمله (تندرو بودن نشانه ی بد یا خوب بودن نیست)کاملا ایراد داره.
      تندرو یا کندرو بودن رو باید بسته به عمل مورد نظر سنجید و با توجه به خوب و بد بودن اون عمل در موردش نظر داد:

      تصور کن امسال کنکور داری . عمل مورد نظر (کنکور )
      حالا اگر تو در درس خواندن تندرو باشی موفق خواهی شد .
      در خصوص بحث انقلاب اگر موافق باشی که انقلاب عملی پسندیده بوده پس تندروی در اون هم پسندیده است .
      داخل پرانتز یک بحث رو هم مطرح کنم در حالت ایده آل حالت میانه مورد تایید عقلاست(تاکید میکنم در حالت ایده آل)
      حالت ایده آل در مورد مثال کنکور که زدم اینه که تو از اول ابتدایی با برنامه درس بخونی تا سال کنکور نیاز به تندروی نداشته باشی.
      در مثال انقلاب هم اگر اقدامات رژیم گذشته رو در نظر نگیری میتونی بگی باید همه معتدل باشند اما آنچه واقعیت دارد چیز دیگری است و بدون تندروی در عمل مورد نظر نتیجه حاصل نمیشد.
      من به شخصه در خصوص صحبت در این زمینه مشکل ندارم چون انتقاد پذیرم و میدونم تو هم هستی اما به جهت اینکه ممکنه دیگران نباشند و عده ای هم این بحث رو اینجا نپسندند شاید اتمامش به صلاح باشه.

      پاسخ
  4. ناشناس

    زمستان خیلی منصفانه نوشته که«تندرو بودن نشانه ی بد یا خوب بودن نیست».
    ضمنا هیچ عمل انقلابی بدون تندروی به نتیجه نمی رسد. همه نیروهای انقلابی در همه جهان تند رو هستند. و اگر قرار باشد محافظه کار و میانه رو باشند شکست می خورند.
    نویسندۀ دفاعیه خیلی زود و شتابزده در بارۀ کلمۀ «تند رو» قضاوت کرده اند یا ممکن است نسبت به آن نظر دهنده «ذهنیت خاصی» دارند.
    همه نیروهای محافظه کار انقلاب در سالهای اول کنار رفتند و نیروهای تندرو کار را پیش بردند.

    پاسخ

نظرات

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.